Expositie: dialoog met een stoel

Bouwkundestudenten hebben zich het afgelopen jaar opnieuw laten inspireren door de befaamde stoelencollectie van de TU. Het resultaat is nu te zien in de tentoonstelling ‘Chairs, Tables and Lamps 2; Students at work!

Speicaal voor de tentoonstelling maakte kunstenaar Herman Kuypers de aquarel 'Balancing Berkovich'. (Afbeelding Herman Kuypers)

Studenten die ‘een dialoog aangaan’ met stoelen, hoe ziet dat eruit? Het leidt in het geval van deze studieopdracht tot ontwerpen van lampen en tafels, blijkt uit de expositie in het Prinsenkwartier. Op basis van de analyse van een stoel hebben de studenten eerst schetsen, vervolgens modellen en uiteindelijk een gedetailleerd prototype gemaakt. Twee groepen studenten tonen hun werk: die van de minor Advanced Prototyping (lamp) en die van de minor House of the Future (tafel).

Herman Kuypers en zijn familie stoelen

Naast de originele stoelen uit de stoelencollectie en de hierop geïnspireerde studentontwerpen is er ook werk te zien van de Tilburgse kunstenaar Herman Kuypers. Kuypers maakt al meer dan 25 jaar tekeningen en aquarellen van stoelen – en af en toe een tafel. De kunstenaar beschouwt alle stoelen die hij ooit heeft geschilderd als deel van zijn familie, of ze nu ‘eenzaam, verloren in de menigte, bijeen geplaatst in een cirkel, beschadigd, trots, raadselachtig, kleurrijk of onmogelijk’ zijn.

Ook Kuypers heeft voor deze tentoonstelling de dialoog gezocht met de voor de studentenopdracht geselecteerde stoelen. Hij zocht niet alleen zorgvuldig bestaand werk uit dat goed past bij de getoonde studentontwerpen, maar maakte ook twee nieuwe aquarellen van de stoelen van Berkovich en Jacobsen.

De tentoonstelling is de opvolger van de expositie ‘Chairs, Tabeles, Lamps and Sets’ die vorig jaar in de TU Library en in het Prinsenkwartier te zien was. De officiële opening is op vrijdag 14 juli om 17.00 uur.

Tentoonstelling Chairs, Tables and Lamps 2. Students at work!

Prinsenkwartier, St. Agathaplein 4, Delft

14 juli tot 19 september 2017