Expert autorobots bezoekt Delft

Het Italiaanse VisLab uit Parma is toonaangevend op het gebied van autonome voertuigen. Wetenschappelijk directeur Prof. Alberto Broggi bezoekt komende donderdag Delft.

De experts van VisLab, een spin-off van de Universiteit van Parma, hebben zich toegelegd op automatische visuele waarneming. Denk in geval van het autorijden aan het in de juiste baan blijven rijden, detectie van voetgangers, herkenning van verkeersborden, nachtzicht en ontwijken van botsingen.

Medewerkers van VisLab leverden in 2010 een huzarenstukje door vier oranje busjes volautomatisch van Parma via Oekraïne, Kazachstan en door China naar Shanghai te laten rijden waar de wereldtentoonstelling plaatsvond. De busjes waren uitgerust met tien camera’s, vier laserscanners, laserstralen, radar, gps en vier boordcomputers.

Broggi ontving in 2008 een Europese onderzoeksbeurs voor onderzoek naar verbetering van verkeersveiligheid door deeltaken van het autorijden te automatiseren. Broggi wijst in zijn toespraken op de 40.000 verkeersslachtoffers per jaar in Europa, en op het feit dat 93 procent van de ongevallen door menselijk falen worden veroorzaakt. Daarmee motiveert hij de pogingen van VisLab om intelligentie aan boord te brengen die tot dan toe kennelijk ontbreekt.

VisLab zet dezelfde technologie ook in voor landbouw (besturen van combines), industrie (schoonmaakrobots), mijnbouw (zelfstandige vrachtwagens), defensie en bewaking.

Prof. Alberto Broggi spreekt donderdag 18 april tussen 12:30 en 13:30 in zaal F van de faculteit CiTG.

Bijeenkomst georganiseerd door TU Delft Transport Institute