Excuses Virgiel na handgemeen

Het traditionele rondje langs de verenigingen ter ere van de wisseling van het bestuur van de Verenigingsraad (Vera) is vorige maand bij Virgiel uitgelopen op een handgemeen. Een student heeft aangifte gedaan bij de politie.

Na de wisseling van het Vera-bestuur gingen de kersverse bestuurders 22 februari met een grote groep genodigden de verenigingen langs om kennis te maken. Bij Virgiel was de ontvangst kil. Door een groep Virgilianen werden ze hardhandig naar buiten gewerkt.

Niet alleen de Vera-bestuurders kwamen van een koude kermis thuis. Bolk-bestuurder Jonas Norrby: ,,Sommigen van onze leden hebben kleerscheuren opgelopen. En een vertegenwoordiger van de keuken is naar de keel gegrepen. Hij heeft hiervan aangifte bij de politie gedaan.”

Oud Vera-bestuurder Willem Keij: ,,Omdat het huidige bestuur van Virgiel op vakantie was, was het oud-bestuur die avond verantwoordelijk. Toen er onrust ontstond grepen ze te laat in. Er werd flink getrokken en geduwd en ik heb hierbij per ongeluk een snee in mijn hoofd opgelopen.”

Keij vindt dat het incident niet door de beugel kan. ,,Natuurlijk gelden op studentenverenigingen wat bijzondere gebruiken, maar om op deze manier mensen te ontvangen die het komende jaar de verenigingen moeten gaan vertegenwoordigen… Het huidig bestuur van Virgiel heeft haar verontschuldigingen aangeboden.”

Het bestuur van Virgiel heeft ook het bestuur van De Bolk opgebeld om verontschuldigingen aan te bieden. Virgiel-voorzitter Klaas Kerssemaker: ,,Het is een kater als je terugkomt van vakantie en je hoort dat dit gebeurd is. We proberen alles zo goed mogelijk af te handelen met de betrokkenen.” De Bolk wacht nog op een officiële reactie van Virgiel. Norrby: ,,Als wij een verontschuldigingsbrief en compensatie voor de schade aan de kleren ontvangen, hoeven er wat ons betreft geen woorden meer aan vuil gemaakt te worden.”

De student die aangifte heeft gedaan, wil in afwachting van een verontschuldigingsbrief van Virgiel geen commentaar geven of verdere stappen ondernemen.

Ook de andere betrokkenen willen het incident snel achter zich laten. Vera-voorzitter Michael Tetteroo: ,,De Vera heeft met Virgiel de zaak uitgepraat. Het is een vervelend incident, maar het mag de samenwerking tussen de verenigingen niet in de weg staan.”