EWI voorlopig in de kou

De verdiepingen van de EWI-hoogbouw die vandaag dicht waren, gaan morgen weer open. Maar omdat de verwarming waarschijnlijk tot maandag uit zal blijven, adviseert de faculteit haar medewerkers indien mogelijk elders te werken.

Dat laat decaan Rob Fastenau van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) vanavond weten in een e-mail aan medewerkers en studenten. Hij meldt dat alle verdiepingen na grondig schoonmaakwerk weer schoon zijn. Vuil water uit een gesprongen verwarmingsbuis zette dinsdagmiddag delen van drie verdiepingen blank. De vierde, de vijfde en de zesde verdieping waren vandaag de hele dag afgesloten. Ook de derde was dicht en drie liften stonden uit.

De hoogbouw is vanaf donderdag weer volledig te bewonen, maar Fastenau verwacht dat het er de komende dagen kouder zal aanvoelen dan vandaag. Volgens facilitair manager Erik de Vos is vandaag alles in het werk gesteld om de warmte die nog in het gebouw hing zoveel mogelijk binnen te houden. Maar donderdag en de dagen daarna zal daar steeds minder van over zijn. Ook werken nog maar twee van de vier personenliften. Vandaar het advies aan medewerkers om indien mogelijk thuis of ergens anders op de campus te werken.

De faculteit meldt dat nieuwe onderdelen voor de gesprongen verwarmingsbuis zijn besteld. Oorzaak van de lekkage was een gescheurde rubberen balg op de zesde verdieping. De balgen zitten om de paar meter om de verwarmingsbuis heen, om te zorgen dat deze zonder problemen kan uitzetten als er warm water doorheen stroomt. In de buis heerst daarbij een hoge druk. Dat is nodig omdat het hete water 22 verdiepingen omhoog gestuwd moet worden. De faculteit inspecteert de balgen jaarlijks, en weet niet waarom die op de zesde is geknapt. Om herhaling te voorkomen, wil ze uit voorzorg alle balgen vervangen. De verwarming moet tijdens de werkzaamheden uit blijven.

Lees: ‘Het water spoot eruit