‘Evaluatie OC Focus leest weg als een romannetje’

‘Op de borst klopperij’, een stuk dat ‘wegleest als een romannetje’ en ‘bolstaat van beweringen die niet onderbouwd zijn’. Leden van de ondernemingsraad hebben geen goed woord over voor een evaluatie over de overgang van het Onderwijskundig Centrum Focus (OC Focus) naar de directie Onderwijs & Studentenzaken.

OC Focus is een expertise- en adviescentrum voor alle docenten, directeuren onderwijs en opleidingsdirecteuren van de TU. Vorig jaar april werd het ondergebracht bij de dienst Onderwijs & Studentenzaken (O&S). Daarvoor hoorde het bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM).

In de door de directie van O&S en het hoofd van OC Focus geschreven evaluatie staat dat de overgang succesvol is verlopen, de bekendheid van het centrum bij faculteiten is gegroeid en de medewerkers tevreden zijn.

De ondernemingsraad noemt dat geen evaluatie. “Dit stuk is meer: ‘Kijk es wat we doen. We zijn heel goed’”, zegt Joanna Daudt van de fractie Democratie Beleid. “Wat is het effect, wat zijn de kosten en wat zijn de opbrengsten?”

Daudt vindt dat de conclusie dat de overgang succesvol is verlopen elders moet worden getrokken. “Je moet de mensen op de faculteiten bellen. Zijn de mensen aan wie je diensten verleent ook tevreden? Er is geen onderbouwing.”

Directeur O&S Anka Mulder zegt dat er wel cijfers in de evaluatie zijn te vinden over de groei van de vraag naar ondersteuning. “Er zijn meer adviezen gegeven, meer docenten volgen de basiskwalificatie onderwijs en meer docenten maken gebruik van ander aanbod.”

Ook is volgens Mulder gesproken met onder andere directeuren onderwijs. “Er is nog geen uitgebreid tevredenheidsonderzoek gedaan. Dat klopt. Daar hebben wij zelf ook behoefte aan.”

De ondernemingsraad noemt dat geen evaluatie. “Dit stuk is meer: ‘Kijk es wat we doen. We zijn heel goed’”, zegt Joanna Daudt van de fractie Democratisch Beleid. “Wat is het effect, wat zijn de kosten en wat zijn de opbrengsten?”