Wetenschap

Europese starting grants voor vijf Delftse onderzoekers

Vijf Delftse onderzoekers hebben een Europese starting grant gekregen. Drie zijn van de faculteit TNW, twee van het aan TNW gelieerde QuTech.

Met de beurzen kunnen wetenschappers vroeg in hun carrière een onderzoeksgroep starten. Een starting grant krijgen is bijzonder, want de slaagkans is niet bijzonder hoog: slechts 13 procent van alle aanvragen kwam ditmaal door de selectie heen. De grants zijn een behoorlijke financiële injectie voor Technische Natuurwetenschappen (TNW) en QuTech, want het uitgekeerde bedrag kan oplopen tot 2,5 miljoen euro per beurs.

Wie zijn de vijf onderzoekers die een grant krijgen?

• Daan Brinks (Imaging Physics, TNW)
    Brinks onderzoekt hersenactiviteit. Daarvoor gebruikt hij eiwitten die oplichten als ze veranderingen in membraanpotentiaal waarnemen in neuronen. Die lichtflitsjes detecteert hij met microscopen.
  • Arjen Jakobi (Bionanoscience, TNW)
    Met een elektronenmicroscoop probeert Jakobi uit te zoeken waar in onze cellen microbiële ziekteverwekkers zich schuil houden. Hij ontwikkelt nieuwe technieken om met extreem hoge resolutie (op nanoschaal) de cellen en ziekteverwekkers in beeld te brengen.
  • Tim Taminiau (QuTech)
  • Menno Veldhorst (QuTech)
    Taminiau en Veldhorst werken beiden aan technieken om fouten van de toekomstige quantumcomputer te kunnen corrigeren. Dat is nodig vanwege de extreme storingsgevoeligheid van de quantumtoestanden.
  • David Vermaas (Chemical Engineering, TNW)
    Vermaas doet onderzoek naar elektrochemische reacties zoals elektrolyse. Die techniek kan gebruikt worden om waterstofgas (een belangrijke energiedrager) te produceren uit water middels elektriciteit. Ook onderzoekt hij methoden om op efficiënte wijze water te zuiveren met elektrochemische reacties.

In totaal heeft de Europese onderzoeksraad ERC 408 beurzen toegekend, voor een totaalbedrag van 621 miljoen euro. Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben in totaal 53 Europese grants in de wacht gesleept.

De Universiteit van Amsterdam springt er met twaalf beurzen uit. Utrecht krijgt er negen, waarvan drie voor het academische ziekenhuis. De sociale wetenschappen zijn goed voor 23 van de 53 Nederlandse beurzen. Delft staat met vijf beurzen op de derde plek. Twente en Eindhoven ontvangen er beide twee.

Bas Belleman (HOP), Saskia Bonger en Tomas van Dijk (Delta)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl