Europees kampioen dankzij een paar sterke reflexen

Hockeykeepster Karlijn Adank (bachelor bij CiTG) heeft zondag 3 september in Valencia met Jong Oranje het EK gewonnen. Met een paar sterke reddingen in de halve finale tegen Duitsland hielp zij haar team naar de finale.

Hockeykeepster Karlijn Adank bij CiTG.

Hockeykeepster Karlijn Adank deelt na afloop van de gewonnen finale tegen België een handtekening uit aan een Oranjefan.

Bij een 0-0 stand tikte de bachelorstudente een tip-in weg voor de kruising. Op hockey.nl reageerde ze daar nogal nuchter op: “De tips, dat zijn gewoon reflexen, maar het was wel een heel lekkere bal om te hebben.” Tegen een tweede tip-in kort daarna was zij overigens kansloos. In de laatste seconden van het derde kwart, bij de stand 1-1, behoedde Adank haar ploeg met een belangrijke redding opnieuw voor een achterstand. Nederland liep daarna uit naar 3-1. Een dag later werd België in de finale met 6-0 ruim geklopt.

Lees verder onder de foto

Adank stond op het EK in het doel, omdat haar twee voorgangsters zijn doorgestroomd naar het grote Oranje. Behalve haar debuut was het, gezien haar leeftijd (21), ook meteen haar laatste grote toernooi voor Jong Oranje.

Op de Facebookpagina van CiTG vertelt Adank hoe de hockeysport er bij haar met de paplepel werd ingegoten. Ze bleek zodanig talentvol dat zij in 2014 mocht vertrekken naar China, voor de Jeugd Olympische Spelen. Na een succesvolle jeugdperiode verhuisde zij afgelopen zomer van het Amsterdamse Hurley, waar zij niet altijd in de basis stond, naar hoofdklasser Laren. Bij die club zal ze dagelijks gaan trainen.

De bachelorstudente wil haar drukke hockeyactiviteiten, inclusief de ambitie om het Nederlands elftal te halen, graag blijven combineren met haar studie: “De afwisseling en een andere omgeving zijn nodig om goed in mijn vel te zitten en helpen me om dingen te relativeren.”

Bovendien wil zij na haar tijd als tophockeyer projecten in het buitenland doen en iets voor de wereld betekenen. “Met hockeyen alleen lukt dat niet.” Wat dat betreft heeft zij aan Janneke Schopman, 212-voudig international én civiel ingenieur, een inspirerend voorbeeld. “Zij kon het. Dan lukt mij het ook.”

Jimmy Tigges

Jimmy Tigges / Redacteur Sport