Europees goud voor TU-student Tijmen Snel

Schaatser Tijmen Snel won afgelopen weekend op het EK in Thialf met zijn ploeg de teamsprint. Een pleister op de wonde voor zijn (nog?) niet gehonoreerde Olympische nominatie.

Tijmen Snel in actie. (Foto: Stephan Tellier)

Samen met ploeggenoten Merijn Scheperkamp en Kai Verbij van Team Jumbo-Visma zette de TU-student werktuigbouwkunde een tijd neer van 1.19,77, twaalf honderdste sneller dan de nummer twee, Noorwegen.

Zijn 1500 meter verliep een dag later minder glorieus. Eind december verraste Tijmen Snel op die afstand nog met een derde plek op het Olympisch Kwalificatie Toernooi (OKT).  Hij stelde zich daarmee kandidaat voor de Olympische Spelen in Beijing, maar de schaatsbond gaf de voorkeur aan zijn ploeggenoot Marcel Bosker, als onmisbare schakel op het onderdeel ploegenachtervolging.

‘Flink balen’, liet de werktuigbouwkundestudent op Instagram weten, ‘helaas geen Spelen voor mij! Super OKT gereden maar het mocht niet zo zijn… Op naar de rest van het seizoen.’

Gefeliciteerd met het goud, hoe kijk je terug op het EK?
“Met gemengde gevoelens. Het winnen van de teamsprint zaterdag was hartstikke mooi, maar zondag reed ik een slechte 1500 meter. Daar baalde ik wel van. Op het OKT reed ik echt een goede race op die afstand. Op het EK had ik moeite om mijzelf op gang te krijgen, vanaf het begin zag je het al aan de rondetijden. Ik snap zelf niet hoe dat kwam.”

‘Als ik gevraagd word als reserve, ga ik zeker mee’

De teamsprint leverde goud op, maar verliep ook niet helemaal perfect…
“Nee, dat was geen vlekkeloze race. Ik had een misslag in het begin. Dan moet je een gaatje dichtrijden en betaal je daar in de laatste ronde de tol voor.”

Maakt het wat uit dat er maar zes landen meededen?
“Er mochten er maar zes meedoen. Die plekken kon je tijdens wereldbekerwedstrijden veroveren. Er zijn niet zoveel Europese ploegen die een volwaardig team kunnen opstellen. Dat is nou eenmaal zo.”

De schaatsbond maakt rond deze tijd bekend welke twee schaatsers als reserve mee mogen naar China, om mogelijke coronagevallen op te vangen. Hoe schat jij je kans in?
“Goeie vraag. Ik heb geen idee hoe die keuze gemaakt wordt. Ze zoeken schaatsers die breed inzetbaar zijn en een kans maken op goud. Die zullen buiten de vaste ploeg lastig te vinden zijn. Ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen.”

Heb je er wel zin in om eventueel als reserve mee te gaan?
“Ik hoorde maandagochtend pas over die mogelijkheid. Als ik gevraagd word, ga ik zeker mee.”

Hoe gaat je programma verder?
“Als ik niet geselecteerd word is het NK sprint over twee weken het komende hoofddoel. Daar is één plek te verdelen voor het WK sprint, eind februari.”

Je zit nu bijna een jaar in het topsportteam van Jumbo-Visma. Hoe bevalt dat?
“Goed, ik heb het naar mijn zin. Ik boek nog steeds vooruitgang, leer veel nieuwe dingen.”

Je studie staat nu ‘on hold’. Krijg je als topsporter nog steun van de TU?
“Ik heb mijn bachelor vorig studiejaar afgerond en wil na mijn schaatscarrière aan mijn master beginnen. Omdat ik niet meer sta ingeschreven, vervalt mijn steun van de TU.”

Update 17 januari: De selectiecommissie van de KNSB heeft inmiddels de schaatsers aangewezen die als reserve meegaan naar de Olympische Spelen. Daar zit Tijmen Snel niet bij.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport