Europees goud voor drie Delftse roeiers

Een stortvloed aan medailles haalde de Nederlandse roeiploeg op het EK in Poznan binnen. Zeven Delftse roeiers deelden in de buit, drie van hen pakten zelfs goud.

Leeg geroeid en superblij; de gouden vier-zonder, met uiterst rechts Ellen Hogerwerf.(Foto: Merijn Soeters)

Ondanks het ook in Polen oplaaiende coronavirus ging het eerder uitgestelde EK roeien in Poznan, afgelopen weekend, wel door. Onder strikte voorwaarden: geen publiek, een mondkapjesplicht tot aan de boot en zelf je medailles van tafel pakken, indien van toepassing.

Dominant

Een van die prijspakkers, in het toernooi waarin alleen de Britten ontbraken, was Ellen Hogerwerf van Proteus-Eretes, lid van de vier-zonder. “Ik ben heel blij dat we nog een wedstrijd konden roeien dit jaar”, reageerde zij enthousiast.

Haar ploeg domineerde van meet af en gleed met 5,35 seconden voorsprong op Italië glorieus als eerste door de finishlijn.

“We hebben heel goed doorgetraind afgelopen periode en we wisten dat we goed zijn. Dit geeft veel vertrouwen voor komend jaar!”, hintte Hogerwerf naar de Olympische Spelen komende zomer in Tokyo.

Toevallig

Ook Laila Youssifou veroverde, in de dubbelvier, goud. “We hadden geen verwachtingen”, vertelde de Lagaaister ter plekke aan de media, “behalve van hoe we onze race wilden uitvoeren. We hebben absoluut álles gegeven en dat was toevallig genoeg voor het goud.”

De derde ‘Delftse’ roeier voor wie zondagmiddag het Wilhelmus werd ingezet, is Dirk Uittenboogaard. De masterstudent chemical engineering maakte deel uit van de dubbelvier bij de mannen. Ondanks een iets minder tweede deel van de race prolongeerde het kwartet de Europese titel door ruim vier seconden voor de Italianen te finishen.

Winnaarsmentaliteit

Eerder op zondagmiddag roeide Roos de Jong (Proteus) met haar compagnon Lisa Scheenaard een zilveren race in de dubbeltwee. Ver achter Roemenië eindigde het koppel als tweede. “Onze voorbereiding was behoorlijk moeilijk, dus ik ben blij dat ik hier op het podium sta”, liet ze weten. “Het is motiverend voor volgend jaar. We hebben een winnaarsmentaliteit, maar Roemenië was te sterk. Ik ben blij met het resultaat.”

De verjonging van de nationale vrouwenacht leverde plaats op voor de Laga-talenten Dieuwertje den Besten, Maartje Damen en Tessa Dullemans. In het vier boten tellende deelnemersveld gaf de acht alles om, op jacht naar zilver, Duitsland te kloppen, maar moest zij genoegen nemen met brons.

Bart Lukkes van Proteus, in de lichte dubbeltwee, en skiffeur Amos Keijser van Laga slaagden er niet in om zich voor de A-finale in hun respectieve klassen te plaatsen. Laatstgenoemde won wel de B-finale.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport