Europees goud en zilver voor Delftse roeisters

Op het EK roeien in Varese veroverden Laila Youssifou (in de dubbelvier) en Ellen Hogerwerf (vierzonder) de Europese titel. Dieuwertje den Besten won zilver met de acht.

Vreugde bij de dubbelvier na het behalen van de Europese titel. (Foto: Merijn Soeters)

“We hebben vanaf haal één lef getoond”, verklaarde Laila Youssifou voor de televisiecamera de gewonnen race van de dubbelvier. “We zijn weggegaan als een gek en hebben het niet meer laten afpakken. Dit is heel vet, dit is echt zoals je wil racen.”

Het gouden kwartet, reeds gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in Tokyo, domineerde zondag in het Italiaanse Varese de finalerace vanaf de start en hield op de finishlijn de sterk opkomende Britten net achter zich.

Dieuwertje den Besten, net als Youssifou lid van de Delftse roeivereniging Laga, maakte deel uit van de vrouwenacht die zilver won. Ze is een van de jonge talenten in dit ‘project van de toekomst’.

Twee kilometer lang bleef de boot dicht in de buurt van de ongenaakbare Roemenen die als eerste de finishlijn passeerden. De ruime voorsprong op de rest van het veld geeft goede hoop op de kansen tijdens het OKT (Olympisch kwalificatietoernooi) in mei.

‘Dit is heel vet, dit is echt zoals je wil racen’

Ook alumnus Ellen Hogerwerf, lid van Proteus Eretes, voegde een medaille toe aan haar collectie. Met de vierzonder werd zij voor de derde maal op rij Europees kampioen. De ploeg finishte een fractie eerder dan Ierland.

Hogerwerfs clubgenoot Roos de Jong greep in de dubbeltwee op de valreep naast het eremetaal. Lang lag de boot op plek drie, maar aan de meet ging de Britse ploeg daar overheen. Het verschil in tijd: zeshonderdste van een seconde.

De boten van Hogerwerf en van De Jong hebben zich al gekwalificeerd voor Tokyo.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport