Europees eremetaal voor roeiers

Zeven Nederlandse boten vielen in de prijzen, tijdens het EK roeien in het Zwitserse Luzern. In drie daarvan was sprake van Delftse inbreng.

Goud voor de vrouwen, met uiterst links Ellen Hogerwerf van Proteus-Eretes. (Foto: Merijn Soeters)

‘Goud en tweemaal zilver. Wat een ongelooflijk goede prestatie. Trots’, twitterde het bestuur van Proteus-Eretes, de studentenroeivereniging waarvan Ellen Hogerwerf, Roos de Jong en Bart Lukkes hooggewaardeerde leden zijn.

Voor de 30-jarige Hogerwerf, die op haar palmares onder meer twee Olympische deelnames heeft staan, was het haar eerste gouden EK-medaille. De vierzonder, waarin zij met drie ‘jonkies’ roeit, spoot als een kanonskogel over het water en finishte met meer dan een bootlengte voorsprong op runner-up Roemenië.

De prestatie van de dubbelvier bij de vrouwen, met boegroeister Roos de Jong, mocht er ook zijn. Met slechts 0.4 van een seconde verschil finishte de boot, na een bloedstollend sprintduel, op de zilveren plek, achter Duitsland.

Mannen

Bij de mannen haalde Bart Lukkes zilver met de lichte dubbelvier. Drie jaar geleden was de student industrieel ontwerpen, als vervanger van de overtrainde Tim Heybrock, in de race voor de Spelen in Rio de Janeiro. Tot zijn grote teleurstelling moest hij uiteindelijk toch plaatsmaken voor de op de valreep herstelde Heybrock.

Net als voornoemde clubgenoten heeft Lukkes nu zijn zinnen gezet op de Spelen van 2020 in Tokyo. Dat geldt ook voor Proteus-roeier Vincent Klaassens die hoopt een plekje te veroveren in de vier- of tweezonder.

Van de dubbelvier maakte ook TU-student (life, science and technology) Hilmar Verbeek deel uit, wat het Delftse aandeel in de medaillewinst op vier brengt. Verbeek roeit bij de Leidse roeivereniging Die Leythe.

Namens DSRV Laga azen de op het EK buiten de prijzen gevallen Amos Keijser (mannen dubbeltwee) en Laila Youssifou (vrouwen dubbeltwee) op een olympische reis naar Japan. Het WK eind augustus is een belangrijk kwalificatiemoment voor veel boten.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport