European Federation of Biotechnology in Kluyverlab

De Europese belangenorganisatie voor biotechnologisch onderzoek, EFB, trekt bij de TU in. De eerder in Frankfurt gevestigde club zal mogelijk voor de zomer een hoofdkantoor krijgen in een deel van het Kluyverlab aan de Julianalaan.

De onderhandelingen tussen de TU en de EFB zijn onlangs afgerond en een contract tussen beide is in de maak. Dit zegt EFB-secretaris David Bennett. In eerste instantie komen er drie mensen fulltime te werken. Hiervoor wordt een nieuwe secretaris aangenomen, waarvoor nu een vacature is geplaatst in Nature Biotech.

De EFB ontvangt een deel van haar budget van de Europese Unie, en deels van de contributie van leden. De club lobbyt voor de belangen van de biotechsector in Brussel en bij de landelijke politiek. Ook onderhoudt de organisatie een internationaal netwerk van wetenschappers en onderzoeksinstituten in de biotechnologie, en organiseert vakcongressen.

De EFB telt een kleine vierduizend leden, afkomstig uit meer dan dertig Europese landen en enkele tientallen niet-Europese landen. De federatie heeft behalve het komende hoofdkantoor in Delft nog elf regiokantoren in verschillende landen.

Een tijdelijk onderkomen voor het EFB-hoofdkantoor was al drie jaar gevestigd aan de Oude Delft. Hier werd het gerund vanuit het huis van secretaris Bennett. Daarvoor was de EFB 25 jaar lang gehuisvest bij Dechema, het Duitse gezelschap voor Chemie en Biotechnologie, maar Dechema zei het contract met de organisatie op.

Drie andere kandidaten hadden het EFB onderdak willen bieden: München, Berlijn en Lyon. Uiteindelijk gaf de directie, onder leiding van de Deense prof. Borge Diderikson, de voorkeur aan Delft. De bestaande verwevenheid van Delft met het EFB was hiervan niet de oorzaak, zegt Bennett. ,,Iedere plaats kon een voorstel indienen. We hebben vier verzoeken binnengekregen en die hebben we met elkaar vergeleken. Maar het was geen done deal.”

Het voorstel van Delft werd geschreven door decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) Karel Luyben, voormalig president van de EFB. Hij noemt de vestiging van de EFB in Delft belangrijk voor de internationale uitstraling van de universiteit. Volgens Bennett kan de TU profiteren van het Netwerk dat de EFB heeft. ,,Dat gaat tot ver buiten Europa. We zijn nu ook bezig met een project in China en onderhouden veel contacten met Amerikaanse biotechnologen.”

Volgens Luyben maakt de EFB nu een reorganisatie door. ,,Vroeger, tot 2000, had de EFB nog iets in de sfeer van ouwe-jongens-krentenbrood. Sinds de verhuizing is de EFB geprofessionaliseerd. Nu is het een snelgroeiende organisatie met enkele duizenden betalende leden. Met de verhuizing naar Delft en de aanstelling van een nieuwe secretaris wil de EFB die lijn nu voortzetten.”