EU onderzoek: PV goedkoper en beter

Dr. Olindo Isabela (EWI) ontving een Horizon 2020 onderzoekbeurs voor de ontwikkeling van betere en goedkopere zonnecellen. “We doen nu met de grote jongens mee.”

“In de afgelopen vier jaar heeft Olindo Isabela kristallijn silicium zonnecellen in de groep van Photovoltaic Materials and Devices geintroduceerd en in het Else Kooi laboratorium gefabriceerd”, vertelt afdelingshoofd prof.dr. Miro Zeman (electrical sustainable energy bij faculteit EWI) over de telefoon. “Dat hij nu met topinstituten in een consortium zit, is een erkenning voor zijn kwaliteit en inspanning.”

Het consortium bestaat uit acht onderzoeksgroepen, waaronder het Forschungscentrum Julich (penvoerder), Fraunhofer ISE in Freiburg, IMEC in Belgie, CEA in Frankrijk en zes industrieën (waaronder DSM). Samen hebben die onder de naam NextBase 3,8 miljoen Euro ontvangen voor de ontwikkeling van een volgende generatie kristallijn silicium zonnecellen. Tien procent van het budget gaat naar de Delftse onderzoeksgroep.

De nieuwe zonnecellen met een beoogde rendement van meer dan 25% zullen zorgen dat modules een rendement halen van 22 % (nu is 15 tot 19% de standaard). De prijs zal lager liggen dan 35 cent/Wp. Nu ligt dat in de orde van 40-50 cent/Wp. De nieuwe zonnecellen, met een ontwikkelingstijd van drie jaar, beloven dus zowel goedkoper als beter te zijn dan de huidige.

Technisch is gekozen voor een basis van kristallijn silicium met een toplaag van gedeponeerd amorf silicium. Die zorgt ervoor dat er minder defecten ontstaan op het kristallijn silicium oppervlak. Door een slimme constructie zijn beide elektroden aan de onderkant van de cel aangebracht zodat er geen metalen strips meer over de voorkant van cel lopen.

Meer nog dan het onderzoeksgeld telt voor Zeman het feit dat de zonnecelgroep kennelijk meetelt in Europa. “We doen nu met de grote jongens mee.”