Escobar verandert naam na kritiek

De Escobar op de campus van de TU Delft heeft toch een nieuwe naam gekregen: Café Labs. De naam is afgelopen vrijdag op het pand aangepast.

Escobar heet voortaan Labs. (Foto: Connie van Uffelen)

Maanden na het starten van een petitie van Latijns-Amerikaanse studenten en verzoeken van de TU Delft om de naam Escobar te veranderen, hangt er nu een nieuwe naam aan Stieltjesweg 226. De Escobar, volgens de eigenaar een afkorting voor Espresso Coffee Bar, heet voortaan Café Labs.

Een barista, die niet met naam wil worden genoemd, is bereid de naam toe te lichten nu de eigenaar met een gebroken arm thuis zit. Ze denkt dat er verschillende redenen zijn voor de naam Café Labs. “Eerst waren we meer een koffiebar, maar er komen steeds meer mensen lunchen. We hebben de lunchtijden daarom uitgebreid.”

‘Vervelend als mensen bij de naam Escobar een naar gevoel hebben’

Daarnaast was personeel gewend om de glazen ruimte in het midden van de zaak het ‘lab’ te noemen en sluit de naam aan bij de laboratoria op de campus. “Het was niet gemakkelijk om een nieuwe naam te bedenken, maar het is vervelend als mensen bij de naam Escobar een naar gevoel hebben.”

Onder Latijns-Amerikaanse studenten van de TU ontstond nog voor de opening van de bar ophef over de naam Escobar. Ze vonden het beledigend dat er op de Facebookpagina van de bar een relatie werd gelegd tussen Colombia, koffie en de naam Escobar. “Als je googlet op de woorden ‘Escobar’ en ‘Colombia’ vind je geen koffie of mooie dingen over ons land, maar alleen de drugsdealer Pablo Escobar die veel mensen vermoordde”, zei de Colombiaanse masterstudent Juan Felipe Garzón Amórtegui in Delta.

Latitud, de vereniging van Latijns-Amerikaanse studenten diende een klacht in bij de TU Delft, om ‘deze toespeling naar terreur, geweld en drugshandel te stoppen.’ De universiteit antwoordde dat de bar niet aan de TU Delft is verbonden en daarom niet gedwongen kan worden de naam te veranderen. Wel verzocht ze de bar de woorden ‘TU Delft’ van zijn logo te verwijderen en de naam ‘Escobar’ te heroverwegen. De bar veranderde toen wel het logo, maar niet de naam. Daarop begonnen de studenten eind vorig jaar een petitie.

Latitud was maandag niet bereikbaar voor commentaar. Op de website van het café zijn de eerste reacties op de naamsverandering positief en ook een woordvoerder van de TU zegt ‘blij’ te zijn dat ‘de eigenaar heeft ingezien dat de naam in de internationale gemeenschap gevoelig lag’. “Eind goed, al goed.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl