Erasmusbeurs mogelijk omlaag

Wie het komend academisch jaar in het buitenland gaat studeren, hoeft niet te rekenen op een Erasmusbeurs van 250 euro per maand. Dat meldt Transfer, het blad van de internationaliseringsorganisatie Nuffic.

De Erasmusbeurs is bedoeld voor studenten die tijdens hun opleiding drie maanden tot een jaar in een ander Europees land studeren. Dit jaar bedroeg de toelage nog 250 euro per maand. Maar dat bedrag gaat wellicht omlaag, zo heeft het Nationaal Agentschap, dat het beurzenprogramma in Nederland coördineert, aan de instellingen laten weten. Anders lukt het komend jaar niet meer alle studenten een toelage te geven.

“Universiteiten en hogescholen krijgen ieder jaar een bepaald budget om de beurzen uit te keren,” zegt Joy Plokker van het Nationaal Agentschap. “Dat budget wordt later herverdeeld op basis van het aantal daadwerkelijk uitgekeerde beurzen. Maar door de grote groei van het aantal aanvragen, is het totale budget niet meer toereikend.”

En dus moet de beurs omlaag, bijvoorbeeld naar 200 euro per maand. “Dat is het Europese minimum,” zegt Plokker. “Verder mag ieder land de hoogte van de beurs zelf bepalen.”

In Nederland vragen jaarlijks minder dan vijfduizend studenten een Erasmusbeurs aan.

Topprestaties vergen opofferingen. Aan de vooravond van het trainingsseizoen beloven de wedstrijdroeiers van Proteus plechtig om gedurende die periode niet te drinken en te roken, en op tijd in bed te liggen. Ze nuttigen een drankje waarin ingrediënten zijn verwerkt van Proteeërs die ooit een Olympische medaille veroverden. Bloed van Harry Droog, die tijdens zijn zilveren race in de dubbeltwee (Mexico, 1968) zijn handen openhaalde aan de riemen. Zweet van Niels van der Zwan die, na een eerdere mislukte poging, in Atlanta (1996) alsnog goud won met de Holland Acht. Tranen van Carin ter Beek, die in Sydney (2000) na de finish in huilen uitbarstte, omdat het zilver binnen was met de damesacht. Laatst toegevoegd is het vuur van zilveren medaillewinnaar Gerritjan Eggenkamp, ‘de beul’ van de Holland Acht in Athene (2004).
“Zo krijgen ze de inspiratie van hun Olympische voorgangers mee”, verklaart bestuurslid Simon Fibbe. Het vuur zit er letterlijk in, de rest is symbolisch. De echte ingrediënten zijn geheim en worden van wedstrijdcommissaris aan wedstrijdcommissaris doorgegeven. “Je wordt er niet ziek van, maar lekker is het niet.”
Het ritueel is een heel speciale gelegenheid. “Dat is het moment van waar af ze er echt voor moeten gaan. Voor veel studenten is het een hele opoffering om geen bier te kunnen drinken en om twaalf uur op bed te moeten liggen.”
Aan het einde van het seizoen is de verplichting voorbij, waarna het ritueel zich in het voorjaar herhaalt. “Het gebeurt per ploeg. Ze komen dan met elkaar bij het bestuur. Daarna is het groot feest. Als dat voorbij is, stopt hun sociale leven.”