Erasmus Universiteit sluit campus tijdens kampioensduel Feyenoord

Om te voorkomen dat supporters de kampioenswedstrijd Excelsior-Feyenoord op zondag 7 mei vanuit een universiteitsgebouw gaan bekijken, sluiten die dag alle gebouwen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Als Feyenoord de uitwedstrijd tegen stadsgenoot Excelsior wint, is de club voor het eerst sinds 1999 weer kampioen van Nederland. De belangstelling voor de voetbalwedstrijd is enorm: het duel in het kleine Stadion Woudestein, waar plek is voor slechts 4,5 duizend toeschouwers, is stijf uitverkocht. Op een website waar kaarten worden doorverkocht, variëren de prijzen van duizend tot een kleine achtduizend euro.

Omdat Feyenoordfans de wedstrijd absoluut niet willen missen, waren velen van plan de wedstrijd vanaf de bovenste verdiepingen van het Tinbergen Building op de campus van de Erasmus Universiteit te volgen. Vanaf daar is er goed zicht op het veld. In overleg met de politie heeft de universiteit echter besloten om het gehele universiteitsterrein uit veiligheidsoverwegingen te sluiten, meldt Erasmus Magazine.

Op fansite FR12.nl reageren veel Feyenoordsupporters teleurgesteld op de maatregel. “Stelletje klootzakken daar, stel je voor dat supporters de wedstrijd kunnen bekijken.
Je zou maar student en Feyenoord supporter zijn dan wordt (sic) je dubbel gedupeerd door die klootzakken”, schrijft ene Feyefrank.

Anderen, zoals de gebruiker Tatabanja, waren sowieso al van plan om het universiteitsgebouw links te laten liggen: “Ergens bovenin een gebouw naar een paar kleine poppetjes kijken, zonder sfeergeluid, zonder commentaar of iets… dan kijk je toch liever gewoon op een tv ergens?”

Waarschijnlijk komt de Erasmus Universiteit met nog meer veiligheidsmaatregelen rondom de kampioenswedstrijd. Waar studenten terecht kunnen die op zondag 7 mei graag op de campus zouden studeren, is nog niet duidelijk, laat een woordvoerder aan het AD weten. “We gaan proberen het voor hen zo comfortabel mogelijk te maken.”