Erasmus Universiteit en Shell beëindigen contract

De Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit en Shell hebben in december een omstreden contract opgezegd. Toch willen zij de samenwerking voortzetten.

Erasmus Magazine meldde gisteren dat de Rotterdam School of Management (RSM) het contract met olie- en gasconcern Shell heeft opgezegd. De overeenkomst is met wederzijds goedbevinden beëindigd.

Kritisch

Eerder werden al enkele passages uit het contract aangepast toen duurzaamheidsdenktank Changerism een kritisch rapport uitbracht over de samenwerking tussen beide partijen. Daarin stond onder meer dat Shell ruim drie ton betaalde aan de RSM in ruil voor een onderzoek naar het Nederlandse vestigingsklimaat voor grote bedrijven.

Shell zou volgens de denktank direct invloed uitoefenen op het curriculum van de RSM en ook andere grote bedrijven zouden wel erg nauw bij de opleiding betrokken zijn. Het bestuur van de Erasmus Universiteit liet daarom onderzoek doen naar de banden tussen de RSM en het bedrijfsleven.

Integriteit

Van beïnvloeding van het curriculum was geen sprake, concludeerde een onderzoekscommissie vorig jaar. Er waren wel zorgen over de wetenschappelijke integriteit. Verder waren er “ongelukkig geformuleerde” contracten en werden cv’s van studenten te makkelijk met bedrijven gedeeld.

RSM-woordvoerder Marianne Schouten: “De commissie concludeerde dat er geen ongeoorloofde banden zijn met het bedrijfsleven.” Volgens haar is het contract met Shell alleen ontbonden omdat het verouderd was. “De intentie is om een nieuw contract te sluiten.”

“Banden met het bedrijfsleven horen bij een businessschool”, zegt ze, “en daar hoort Shell ook bij. Onze studenten moeten weten wat er speelt bij bedrijven en omgekeerd vinden die dat ook belangrijk. Het mes snijdt aan twee kanten.”

HOP, Inge Schouten

HOP Hoger Onderwijs Persbureau