‘Er zijn maar weinig studenten die schaakopeningen bestuderen’

,,Eigenlijk zie ik het ook niet als sport”, bekent Sijmen Verveer, president van Paris. ,,Ik vind het meer vermaak. Zo wordt de interne competitie altijd gespeeld met een paar biertjes erbij.” Zo was er ooit een kroegentocht door Delft, waarbij elk bridgepaar in het volgende café weer een andere tegenstander ontmoette. Of zoals afgelopen maandag de jaarlijkse ‘HO-borrel’, een drankfestijn voor het hele Corps op rekening van de tweehonderd leden van Paris.

,,Het is alleen jammer dat het nog niet echt wil met de vrouwelijke leden”, vertelt Verveer. ,,Slechts een vrouw of twintig is lid van Paris. En dan is het ook nog louter het bridge dat hun interesseert.” Daarom zijn de uitstapjes naar het Leidse Minerva ook zo populair. Daar houden de mannelijke Delftse schakers en bridgers de naam van de ondervereniging hoog; het was de Griekse held Paris die in de klassieke oudheid de bloedmooie maagd Helena wist te schaken.

,,Natuurlijk hebben we ook actievelingen die aan echte wedstrijden meedoen”, aldus Paris-president Verveer. Drie schaakteams draaien mee in de regionale competitie, waarvan er inmiddels twee onderaan staan. ,,Er zijn tegenwoordig maar weinig studenten die van die boekjes met schaakopeningen bestuderen. Vroeger werd schaken in Delft waarschijnlijk serieuzer beoefend. Je studeerde aan de TH en was intellectueel. Het schaken speelde zich ver af van de puinhoop in de grote zaal van de sociëteit, in de oude bibliotheek. Dat is de mooiste, klassieke ruimte van het Corps”, bedenkt Verveer.
Goedkoper

In diezelfde nostalgische bibliotheek vindt aanstaande zaterdag de interland tussen twee Nederlandse en twee Duitse bridgeparen plaats. Het Nederlandse bridgeteam wordt gevormd door de wereldkampioenen Leufkens/Westra en De Boer/Muller. De equippe van de oosterburen bestaat uit Joest/Reps en Von Arnion/Rohovski. ,,We hebben de Duitsers uitgenodigd omdat een interland tussen Nederland en Duitsland altijd een happening is”, verheugt derdejaars industrieel ontwerpen Verveer zich. ,,Maar natuurlijk zijn ze gewoon ook ontzettend goed.”

Voor de winnaars ligt duizend gulden klaar. De verliezers hoeven met vijfhonderd gulden niet te treuren. ,,We geven zeniet hun flappen en sturen ze vervolgens naar huis”, zegt Verveer. Aansluitend is er een cocktailparty en speelt de toneelgroep Abracadabaret van St. Jansbrug een speciaal lustrumstuk.

,,Als president ga ik er helemaal voor”, vervolgt Verveer enthousiast. ,,Hoewel we tijdens het vorig lustrum nog groter uitpakten. Dat kostte, inclusief de schaakpartij tussen Timman en één of andere Rus, zo’n dertigduizend gulden. Daarom hebben we nu ook voor bridgers gekozen. Die zijn een stuk goedkoper.” (J.R.)

Jeroen Rademaker

Paris-leden tijdens schaaktoernooi in 1991

De Deltse Studenten Schaak- en Bridgeclub Paris vierde afgelopen maandag de diësdag. De 105-jarige ondervereniging van het Corps organiseerde daartoe het weekend ervoor een schaduwtoernooi voor de competitie- en recreatiebridgers. Achtenveertig keer werden de kaarten geschud en evenzoveel spelletjes gespeeld. Aanstaande zaterdag doen het Nederlandse nationale team, dat afgelopen zomer wereldkampioen werd, en de Duitse ploeg dezelfde spelletjes over. Dan zien de Delftse studenten eens op welk niveau ze nu eigenlijk de denksport beoefenen.

Goedkoper

Jeroen Rademaker