Er worden te veel toekomstplannen gemaakt

Vier partijen nemen deel aan de verkiezingen voor de ondernemingsraad en de onderdeelcommissies. Een impressie van de standpunten van de deelnemers.

br />
De partijen hebben ieder hun eigen speerpunten. Eén item hebben ze allemaal gemeenschappelijk: ze willen alle vier actief meedenken over de veranderingen die gaan voortvloeien uit de beslissingen rond de onderzoeks- en onderwijsportfolio. De partijen zijn van mening dat deze strategische beslissingen de komende twee jaar de werkzaamheden van zowel de ondernemingsraad (or) als de onderdeelcommissie (odc) sterk zullen bepalen. Zij vinden daarom dat voor het maken van de veranderplannen de odc’s en or nauw moeten samenwerken. De eersten hebben een goed beeld van het gebeuren in hun beheerseenheden en kunnen die kennis terugkoppelen naar de or.

Democratisch beleid

Democratisch Beleid, met Astrid Dijksman als lijstrekker, vindt dat er ook serieus aandacht moet komen voor de huisvestingsproblematiek van de TU Delft. ,,DB heeft zich altijd verzet tegen het Stedenbouwkundig Masterplan. Het is niet zo dat wij het ontwerp niet mooi vinden. Integendeel. Het is een prachtig concept maar wij vinden de financiële risico’s te groot. In plaats van het bouwen van bijvoorbeeld twee nieuwe service-units, zien wij liever dat er daadwerkelijk wat aan het achterstallig onderhoud van de huidige gebouwen gebeurt. Er worden te veel toekomstplannen gemaakt terwijl DB vindt dat studenten en medewerkers van vandaag de dag ook recht hebben op een goede huisvesting. Overigens vinden wij het ook belangrijk dat bij het beheer aandacht komt voor duurzaamheid op het gebied van het milieu.”

CFO

Het CFO gaat de verkiezingen in met een nieuwe naam: CNV Publieke Zaak. Deze naamsverandering kan stemmen kosten, beseft lijsttrekker Gerrie Hobbelman. ,,Het is nooit een goed moment voor een naamswijzing maar het is landelijk afgesproken en daar sluiten wij ons bij aan. Naast de portfolio’s is een van onze aandachtspunten het ontwikkelen van een creatief ouderenbeleid. Wij zijn er voorstanders van dat ouderen desgewenst korter kunnen werken. Dat heeft twee voordelen. Je behoudt de expertise van de oudere medewerkers en er komt ruimte voor jongeren. Verder pleiten wij voor meer waardering voor de odc’s. Odc-leden krijgen regelmatig commentaar van collega’s als zij aan die taken werken. Dat is jammer want zij behartigen ook hun belangen.”

Cmfh

De Cmfh heeft Daan Hoogwater als lijsttrekker aangewezen. Deze partij wil aandacht voor de arbeidsbeleving van mensen. ,,Medewerkers die met plezier werken presteren beter en zijn bovendien goede TU-ambassadeurs. Aan de arbeidsbeleving besteden bestuurders echter te weinig aandacht. Reorganisatie wordt op reorganisatie gestapeld. Dat geeft veel onvrede en dat komt het werk niet ten goede. Wij vinden: stop eens met reorganiseren en laat mensen zich concentreren op hun werk. Verder doen promovendi % omdat ze veelal aan hun lot worden overgelaten – nog te lang over een promotie. Wij willen niet dat deze problematiek uitsluitend op het bord van de directe begeleider blijft en pleiten daarom voor een bredere aanpak van de promovendi.”

Abva-Kabo

De Abva-Kabo vindt dat er meer zorg moet komen voor de implementatie van een reorganisatie, aldus Kees Daleboudt. ,,Op 1 september 2002 is de clusterdienst Staf, Bestuur en Servicecentra vervangen door de Universiteits Dienst. Wij hopen dat deze keer de medewerkers de tijd en de gelegenheid krijgen om in hun functies te groeien. Wij vinden dat er te snel naar het middel van reorganisatie wordt gegrepen. Als bepaalde onderdelen niet goed functioneren dan kunnen soms kleine aanpassingen al voldoende zijn. Daarnaast willen wij dat er de komende jaren serieus werk wordt gemaakt van het arbeidsbelevingsonderzoek. Onder studenten is % zeer terecht % een groot onderzoek geweest naar hun studiebeleving. Wij zouden graag zien dat ook bij de medewerkers van de TU onderzocht wordt hoe het is om bij de TU Delft te werken. Wij voelen dat er op bepaalde plekken het een en ander mis is, maar kunnen dat niet hard maken. Daarom willen wij een onderzoek: arbeidsvreugde is belangrijk ook voor het studieklimaat.”

Democratisch beleid

CFO