Enkele reis Madrid voor Dales

Geert Dales , oud-bestuursvoorzitter van Inholland, heeft gisteren ‘De Zwarte Piet’ in ontvangst genomen. Hij kreeg de prijs vooral vanwege geruchten over dubieus declaratiegedrag, maar ook voor de gouden handdruk die hij meekreeg bij zijn vertrek.

Noord-Zuidlijn
Dales was in totaal drie keer genomineerd: ook voor de diploma-affaire bij de hogeschool en voor zijn rol in de beslissing over de Noord-Zuidlijn. Als wethouder zou Dales de kosten van de metrolijn te rooskleurig hebben voorgesteld.

Voetbalspel
Andere genomineerden waren voetballer Nigel de Jong vanwege zijn agressieve voetbalspel en de in juni overleden horecatycoon Sjoerd Kooistra, die werd beticht van fraude.

Vrijpleiten
Dales kwam zijn prijs – ‘een enkele reis Madrid in een juten zak’ – zelf ophalen tijdens de zesde editie van het ‘Eerste Amsterdamse Sinterklaasgala voor volwassenen’ in de Stadsschouwburg. Hij probeerde zichzelf in een lang gedicht vrij te pleiten, maar wist Sinterklaas (Hans Kesting) en de hoofdpiet (Waldemar Torenstra) niet te overtuigen.

Waerden
De ‘Zwarte Piet’ werd voor de zesde keer uitgereikt en is een publieksprijs voor het schenden van ‘oeroude Hollandsche waerden’.

“Ik wist tijdens mijn studie al zeker dat ik graag de ontwerpkant op wilde”, zegt Lim, die in 2001 afstudeerde bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. En dat is gelukt. Na zijn afstudeerproject bij Sony Ericsson kreeg Lim een baan aangeboden bij Adidas. “Sportschoenen ontwerpen is echt het functionele met het esthetische combineren. De schoenen moeten goed zitten, maar hebben voor profs ook een emotionele waarde. Daarnaast moeten ze er natuurlijk mooi uitzien.” Ontelbare doelpunten zijn intussen al gemaakt met Lims schoenen, onder andere door David Beckham en Arjen Robben.

Sinds 2007 werkt Lim bij BMW Designworks in Singapore. Dit bedrijf is een dochteronderneming van BMW en ontwerpt luxe producten en productstrategieën voor allerlei merken. Twee jaar geleden kreeg Lim de opdracht van Sennheiser om een serie oortelefoons te ontwerpen. “Vaak beginnen we met het hele team aan een opdracht die binnenkomt. Al snel wordt dan duidelijk welke ontwerper er het meeste kan. Dit keer was ik dat.” Lim’s Sennheiser expressionline oortelefoons zijn op 7 januari op de ‘Consumer Electronics Show’ in Las Vegas gepresenteerd. “Het ontwerpen zelf duurt maar twee tot drie maanden, maar het naar de markt brengen van het product is een langdurig proces.”

Sennheiser maakt al meer dan zestig jaar koptelefoons en microfoons. Voor de nieuwe serie oortelefoons was het bedrijf op zoek naar meer dan alleen een technisch hoogstandje. “Ik wilde iets extra’s toevoegen aan de oortelefoons. Het emotionele aspect van muziek moest terugkomen in het ontwerp, en het gevoel dat je iets speciaals in je oren draagt.”

Veel dingen die hij tijdens zijn studie heeft geleerd, gebruikt Lim nog steeds dagelijks, bewust of onbewust. “Goede voorbeelden zijn de ontwikkeling van een productvisie of het procesontwerpen. Ik merk bij veel studenten dat ze dat laatste helemaal niet leuk vinden, maar je hebt die processen nodig als je een ingewikkeld product ontwerpt met een groot team. Verder helpt de theoretische onderbouwing als je verder wilt komen binnen een bedrijf.”
Tot nu toe is Lims carrière succesvol. “Het is een combinatie van geluk en hard werken, op het goede moment op de juiste plaats zijn.” Hij heeft bereikt wat hij tijdens zijn studie voor ogen had: “Een baan bij een toch wel gerenommeerd bedrijf op een leuke locatie. Maar ik wil nog wel iets meer in de toekomst”. Lim is inmiddels alweer met verschillende nieuwe projecten bezig. “Helaas kan ik daar niets over vertellen. Tijdens het ontwerpproces is alles geheim.”