Engelstalige OWee uitdaging voor bestuur

Elk jaar organiseert een groep enthousiaste studenten de Ontvangstweek. Voor het eerst is er nu ook een programma in het Engels. Delta sprak met voorzitter Jeroen Koot en hoofd promotie Amber Luesink.

Voorzitter Jeroen Koot en hoofd promotie Amber Luesink. (Foto: Roos van Tongeren)

Wat zijn de grootste veranderingen vergeleken met vorig jaar?
Amber Luesink: “Het presidentenforum wordt verenigingenforum, omdat we in plaats van de presidenten van verenigingen, dit jaar de commissarissen extern uitnodigen. De presidenten kennen elkaar niet goed en we hopen dat we met de commissarissen extern meer interactie in de discussie krijgen. Zij zien elkaar wekelijks.”
Jeroen Koot: “Maar de grootste verandering is dat dit jaar álle bachelorstudenten de OWee kunnen lopen, ook de internationale studenten. Vorig jaar zagen we dat na de introductie van de faculteiten, de internationale studenten werden gescheiden van de Nederlandse studenten. We hebben discussies gehad over of we de OWee helemaal tweetalig moesten maken. Maar de TU blijft een Nederlandse universiteit, dus we willen het programma ook in het Nederlands draaien.”

Wat gaan jullie in het Engels doen?
Amber Luesink: “We hebben een compleet Engelstalig programma voor de Engelstalige studies, dus applied earth sciences, nanobiologie, technische informatica en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Voor internationals zijn de centrale opening en het verenigingenforum geheel in het Engels. Op de cantus mixen we de liederen, want het is voor hen leuk om Nederlandse liedjes te kennen.”

Dat klinkt als een grote operatie!
Jeroen Koot: “We zagen het als een grote uitdaging, ja. We moesten over alles nadenken. De verenigingen zijn al vroeg ingelicht zodat zij hun informatie ook in het Engels verspreiden. 25% Van onze communicatie is in het Engels. Alle info van de BINAS is vertaald, daarvoor hebben we veel hulp van de UvA gekregen. En we hebben extra informatie toegevoegd over wat verenigingen verwachten van een buitenlandse student.”

Jullie hebben dit jaar ‘duurzame donderdag’, op welke manier houden jullie je bezig met duurzaamheid?
Amber Luesink: “Bij de aanmeldingen hebben we gekeken of het programmaboek ook in de app kan. De BINAS is een katern ingekort. De maaltijdkrat voor de lunch, waar altijd wat van overbleef, is vervangen voor een buffet waar studenten zelf kunnen pakken wat ze willen. Wat over is, brengen we naar voedselbanken in de omgeving. Verder heeft de OWee Courant vorig jaar al plaatsgemaakt voor OWeeTV, waar je de verslagen van de dag kunt zien.”
Jeroen Koot: “Op Duurzame Donderdag willen we het wereldrecord veganistische kebab eten neerzetten, iets wat nog nooit is gedaan. Iedereen kan gratis veganistische kebab komen eten. Heel Delft is ook uitgenodigd.”

Wat doen jullie nog meer voor de buurt?
Amber Luesink: “Om de overlast te beperken zijn we in gesprek geweest met bewoners van Delft, op speciale infoavonden. Daar kregen we ook tips en informatie. Verder stuurden we brieven over onze eigen evenementen naar omwonenden. We hebben het openingsfeest verplaatst van de Markt naar de parkeerplaats naast de Universiteitsbibliotheek. Daar is de stad ook voor uitgenodigd.”

Hoe kwamen jullie op het idee om de OWee te organiseren?
Jeroen Koot: “Ik was een keer deelnemer en twee keer mentor. Zo werd ik steeds meer bij de organisatie betrokken en ik vond dat fantastisch. Het is super divers. We hebben leden en niet-leden in het bestuur, dus we zijn onafhankelijk en gemengd.”
Amber Luesink: “Toen ik deelnam aan de OWee leek het me gaaf om in de organisatie te zitten. Het is heel vet om behind the scenes van de OWee te kijken. Hoe zit zo’n organisatie in elkaar? Je bent met ontzettend veel partijen in gesprek, we zijn wel met honderd partijen aan het samenwerken.”

Hoe bevalt het?
Amber Luesink: “De afgelopen maanden heb ik zoveel geleerd, ik heb me enorm ontwikkeld in het managen en presenteren van plannen. Je bent bezig met andere verenigingen, je kijkt verder dan alleen je eigen clubje. Het is een unieke organisatie met al die verschillende partijen. En aan ons de taak om al die verschillende plekken zo goed mogelijk in kaart te brengen.”
Jeroen Koot: “Het is heel leuk dat het bestuur van vorig jaar wekelijks langskomt. Je kunt echt op ze rekenen. Andere oud-bestuurders komen ook langs om te helpen. Het is zo echt een soort familie. Je stopt op je hoogtepunt, dat vind ik heel leuk van dit bestuur. We zijn de hele zomer hiermee bezig, maar work hard, party hard! De week na de OWee gaan we een weekje op vakantie met het bestuur, en daarna gaan we het afronden.”

Roos van Tongeren / Redacteur