Engelse taaleis docenten mag wat lager van or

De taaleis voor het Engels van onderwijzend personeel mag volgens de ondernemingsraad iets lager liggen dan het college van bestuur wil. Het plan voor cursussen Engels wordt opnieuw tegen het licht gehouden.

Engels op niveau C1-laag is volgens de or hoog genoeg. (Foto: Thomas Zwart)

De ondernemingsraad (or) heeft niet ingestemd met het plan om de taaleis voor het Engels van al het onderwijzend personeel op niveau C1-hoog te leggen. Volgens de or wordt de lat daarmee hoger gelegd dan nodig én te dragen is wat betreft werkdruk.

Niveau C1-laag is volgens de or hoog en (voor toehoorders) begrijpelijk genoeg. Als voorbeeld noemde de or een docent die op niveau B2 zat maar op twee faculteiten was genomineerd voor de titel Docent van het Jaar. Wie C1-laag niet haalt, zou door collega’s of studenten moeten worden beoordeeld op goed onderwijs, aldus de or.

Het college van bestuur heeft de ambitie om dan in ieder geval van nieuw onderwijzend personeel niveau C1-hoog te vragen, maar de or vindt dat goed Engels spreken niet ‘een doel op zich moet zijn.’ Beide partijen gaan hierover opnieuw in overleg.

Normering Engelse taalvaardigheid.pdf

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen