Energy Challenge Event 2022: energiek, zonnig en opgewekt

Het Energy Challenge Event op donderdag 9 juni was een tussenbalans van de versnelling van de energietransitie – het lustrumthema. Studenten bruisten van motivatie en ideeën.

ezrtcyvubhjnk
(Foto: Justyna Botor)

TU-energie-nestor en IPCC-auteur prof.dr. Kornelis Blok opende het Energy Challenge Event met de noodzaak en de mogelijkheden van een energietransitie. De situatie is ernstig maar niet hopeloos, hield hij de toehoorders onder het afdak voor. Er zullen nog veel overstromingen, droogteperioden en stormen volgen, maar we hebben een goede kans om de opwarming van de aarde tot 2 graden te beperken. “We moeten de energietransitie versnellen om de nare gevolgen van de klimaatverandering te beperken.”

oijhgfvc
(Foto: Justyna Botor)

Op het terrein voor de Bouwcampus waren hoogtepunten te zien van wat het afgelopen half jaar onderwijs en ontwerpen in het kader van de versnelling van de energietransitie heeft opgeleverd.

Duurzamer vliegen
xcgvbhjkl
(Foto: Justyna Botor)

L&R-studenten zien door hun virtual reality-bril het vliegtuig van de toekomst: Low Emission Alternative Fuel (Leaf). Het toestel stijgt op en landt op waterstof (schoon rond de luchthavens) en heeft elektromotoren in de wielen die bij het remmen energie terugwinnen en opslaan.

Minder turbulentie
erzxcvhbjkkl

(Foto: Justyna Botor)

Wanneer een windturbine in een windpark de stand van de bladen verandert, veroorzaakt dat turbulente verstoringen. Achterliggende turbines hebben daar last van. Deze studenten gebruikten een onderdeel van een helikopter (swash plate of tuimelschijf) om de turbulentie in het kielzog te verminderen.

Samen stampen
star

(Foto: Justyna Botor)

Op de energiemarkt konden studenten zich uitleven op de energie-opwekkende vloer van Energy Floors. Het is een start-up uit 2008 die zich in Rotterdam heeft gevestigd. Bewustmaking van duurzame energie zien ze als hun belangrijkste missie.

Smoothie trappen
zxcgvhbj

(Foto: Justyna Botor)

Energie opwekken is al snel heel vermoeiend. Dat merkten ook bezoekers die hun eigen smoothy mixten op trapkracht. Na een flitsende start volgde meestal snel een aanmerkelijk rustigere fase. Nog iets later namen bezoekers de grote brokken in hun vruchtensap maar voor lief.

Solar Espresso
yttree

(Foto: Justyna Botor)

Neem een grote parabolische spiegel, zet een percolator in het midden en wacht een paar minuten voor een gloeiendhete zonne-espresso. In een horizontale buis wordt de afgewerkte koffie verder verhit tot koolstofpoeder dat als mest ingezet kan worden. Zonnig weer vereist.

Ontwerpwedstrijd
ufyj

(Foto: Justyna Botor)

Zeshonderd eerstejaars werktuigbouwstudenten werkten in honderd teams aan een apparaat dat energie uit golven kan omzetten in een draaiende beweging of de energie uit golven op kan slaan. Op het Energy Challenge Event maakten de publieke demonstraties de ontwerpwedstrijd tot een spetterend evenement.

Draaien maar
rzxtrcyvu

(Foto: Justyna Botor)

Veel opstellingen die bedoeld waren om de beweging van een op en neer gaande drijver om te zetten in een rotatie, slaagden daar maar matig in. Team 63 was een van de uitzonderingen. Zij wisten hun opstelling in resonantie te brengen met de golven.

Zware taak
iguhkj

(Foto: Justyna Botor)

Andere teams kozen ervoor om kleine beetjes kinetische energie uit de golven te oogsten en op te slaan als potentiële energie. Dit team had een flinke klus aan de klotsbak, maar de kettlebell schoof langzaam maar gestaag omhoog.

Richtinggevend
cvbnkm

(Foto: Justyna Botor)

Het Energy Challenge Event was een vrolijk en zonnig evenement. Wat blijft is de toewijding van onderzoekers en bestuurders aan de TU Delft om bijdragen te leveren in de versnelling van de energietransitie.

Cvb-lid Rob Mudde zei daar eerder over: “De komende generatie Delftse ingenieurs is cruciaal voor het oplossen van de mondiale uitdagingen waar we nu voor staan. We werken er hard aan om hen, in onze opleidingen, daarop voor te bereiden. De Energy Challenge is daar een mooi voorbeeld van. Zo’n vijftienduizend studenten hebben het afgelopen half jaar een vak gevolgd waarin het versnellen van de energietransitie centraal stond. Daarmee is de energietransitie echt onderdeel van het curriculum geworden.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl