Studentenleven

Energiesteun voor studentencomplexen

Ook huurders in studentencomplexen krijgen een lagere energierekening dankzij steun van de overheid. Nog niet duidelijk is hoe snel het geld bij deze studenten terechtkomt.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Het kabinet heeft een ‘prijsplafond’ ingesteld: een maximumprijs voor energie tot een bepaald verbruik per energieaansluiting. Eerder kregen huishoudens 380 euro korting op hun rekening in november en december.

Maar in sommige gebouwen delen de huurders met zijn allen één aansluiting. Ze hebben ‘blokverwarming’ of vallen samen onder hetzelfde energiecontract, dat de verhuurder heeft afgesloten. Ze verbruiken dan te veel energie om baat te hebben bij een prijsplafond en grijpen ook naast die 380 euro korting.

Voor die situatie wil de overheid iets verzinnen. Minister Jetten (Klimaat en Energie) schetste eind vorig jaar de hoofdlijnen van een speciale regeling. Verhuurders kunnen straks voor hun bewoners een subsidie aanvragen bij de Belastingdienst.

Volgens beleidsmedewerker Jos Bakker van de koepel van studentenhuisvesters (Kences), ligt het ministerie op koers om de regeling half februari openbaar te maken. Huurders met een eigen voordeur zullen alsnog die 380 euro korting krijgen, en huurders van ‘onzelfstandige eenheden’ krijgen een deel van dat bedrag.

Hoe hoog de subsidie wordt is nog niet bekend

De vraag is hoe hoog de subsidie per bewoner wordt, als tegenhanger van het prijsplafond waar anderen van profiteren. Dat hangt onder meer van de energieprijs en het gemiddelde energieverbruik af.

De verhuurders krijgen het geld in twee rondes. Ook dat geeft enige onzekerheid, zegt Bakker, want volgens de wet mogen ze maar één keer per jaar hun servicekosten aanpassen en de energieprijs voor de tweede ronde is nog niet bekend.

Het liefst willen verhuurders dat studenten maandelijks precies het goede bedrag aan servicekosten betalen, legt hij uit, zodat ze bij de eindafrekening geen grote bedragen terugkrijgen. “Anders komt het geld pas na een jaar bij hen terecht.” Als ze de servicekosten daarentegen te laag inschatten, komt er een naheffing.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau