Energieneutrale flatgebouwen

Met een experimenteel appartement op de Heijplaat willen Delftse onderzoekers aantonen dat je in een flatgebouw energieneutraal kunt wonen.

Woningen van slechts een verdieping die energieneutraal zijn, zijn wel leuk en aardig, maar volgens hoogleraar productontwikkeling prof.dr.ir. Mick Eekhout (Bouwkunde) kunnen daar geen al te ambitieuze energiedoelstellingen mee behaald worden. “Wil je als hele stad energieneutraal worden, dan moet je je richten op verdiepingsbouw.”

Vrijdag 5 oktober presenteert hij met collega’s een prototype van een stadsappartement (het Delftse Concept House) in de wijk Heijplaat in Rotterdam dat zo ontworpen is dat het gestapeld met andere appartementen in een gebouw nog steeds energieproducerend is tot een hoogte van vier bouwlagen.

Dat is althans de theorie. Het bewijs moet nog geleverd worden. Eekhout, die aan het hoofd staat van het zogenaamde prototypeontwerp, hoopt dat het idee aanslaat en dat een daadwerkelijk appartementencomplex binnen enkele jaren gebouwd wordt. Concept House Urban Villa, moet dat complex gaan heten. Het zal uit zestien appartementen bestaan.

Het Delftse Concept House produceert zijn eigen warmte en energie met in het dak geïntegreerde zonnepanelen, warmtecollectoren en warmtelussen die warmte uit de aarde halen. Het is tot stand gekomen door een samenwerking van de TU met de bouwindustrie en de gebiedsontwikkelaar Woonbron.

Hoe duurzaam de woning is, hangt natuurlijk voor een groot deel af van het gedrag van de bewoners. Om hier meer kennis over te verzamelen, zullen onder andere inwoners van de wijk Heijplaat er vanaf januari 2013 gaan proefwonen. Onderzoekers van de faculteit Industrieel Ontwerpen, zullen hun gedrag observeren en gesprekken met hen voeren over hun water- en elektriciteitsgebruik.

Dit gedragsonderzoek maakt deel uit van het Europees onderzoek SusLabNWE dat soortgelijke proefwoonexperimenten doet in Duitsland, Engeland en Zweden.

Meer informatie: http://www.concepthouse.bk.tudelft.nl/