Ena Voûte vertrekt als IO-decaan

Ena Voûte vertrekt in september 2022 na tien jaar als decaan bij Industrieel Ontwerpen. “Het is bijna tijd om het stokje door te geven”, staat in een kort bericht op intranet.

Ena Voûte heeft in tien jaar tijd haar stempel kunnen drukken op de relatief jonge faculteit IO, die in 2019 vijftig jaar bestond. (Foto: TU Delft)

Voûte startte in september 2012 als decaan van Industrieel Ontwerpen, de faculteit waar zij in de jaren tachtig van de vorige eeuw studeerde. Na haar studie ging ze werken bij Unilever, waar ze in verschillende Europese landen lancerings-, merk- en marketingstrategieën ontwikkelde voor producten als Magnum, Becel en Lipton. Daarna was ze marketingdirecteur bij financiële vergelijkingssite Independer en werkte ze als innovatieconsultant bij Altuïtion. Vervolgens werkte zij negen jaar bij Philips in verschillende functies en landen.

Voûte heeft in tien jaar tijd haar stempel kunnen drukken op de relatief jonge faculteit IO, die in 2019 vijftig jaar bestond. Tijdens de viering stelde Voûte vast dat het onderzoeksgebied in die jaren behoorlijk is veranderd. “Producten staan niet meer op zichzelf, maar maken deel uit van een groter geheel van producten en services. Context is belangrijker geworden.”

Praktijkwerk
Dat komt ook tot uitdrukking in het nieuwe curriculum van de bachelor industrieel ontwerpen, dat in 2021 van start is gegaan. Extra nadruk is daarin komen te liggen op het omgaan met grote maatschappelijke uitdagingen, maar ook op praktijkwerk, actief leren en het ontwerpen van producten als service of als deel van een systeem. Onder leiding van Voûte is de faculteit zich specifiek gaan richten op onderzoeksgebieden als vitaal ouder worden en de circulaire economie.

Voûte is naast haar functie van decaan binnen de TU Delft onder meer voorzitter van de commissie Erkennen & Waarderen, die in juni vorig jaar een rapport publiceerde over dat onderwerp. In Delta zei zij toen dat er een ‘grote cultuurverandering’ in gang gezet moet worden in de wijze waarop wetenschappers worden beoordeeld. “De focus moet niet meer liggen op kwantiteit maar op kwaliteit van onderzoek. Kwaliteit impliceert ook dat je data toegankelijk maakt voor anderen. En het hangt samen met de wijze waarop je je onderzoek verbindt aan onderwijs en aan valorisatie.”

Vacature
Voûte leidt de corona-werkgroep Werk & Welzijn, die in de gaten houdt hoe het met studenten en medewerkers gaat tijdens de pandemie en die onder meer onderzocht hoe medewerkers hun ideale werkweek zien (half thuis). De IO-decaan is ook bestuursvoorzitter van de Robovalley Foundation en lid van de raad van toezicht van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Wat Voûte na haar afzwaaien als decaan gaat doen, is nog niet bekendgemaakt. De faculteit zoekt nu opvolging en heeft een vacature gepubliceerd. Daarnaast is wervings- en selectiebureau Lumen ingeschakeld om mee te zoeken naar een nieuwe decaan die ‘de vooraanstaande positie van de faculteit Industrieel Ontwerpen in de wetenschappelijke wereld’ moet bestendigen.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl