‘Emancipatie hoger onderwijs stokt’

De helft van de studenten op hogescholen en universiteiten is tegenwoordig vrouw. Maar een verdere emancipatie stokt door de maatregelen die minister Ritzen heeft genomen in de studieduur en de studiefinanciering.

br />
Dat zegt de Emancipatieraad in een van zijn laatste adviezen aan het kabinet. De deelname van vrouwen aan het hoger onderwijs is sinds 1950 verdrievoudigd tot 45 procent. Bovendien studeren vrouwen sneller af – en met hogere cijfers – dan mannen. Maar vrouwen zijn bovenmatig vertegenwoordigd bij de sociaal-culturele en letterenstudies. Die keuze heeft gevolgen voor hun verdere carrière, schrijft de Emancipatieraad. Mannen laten de ‘zachte’ sector nog steeds links liggen. De raad zet grote vraagtekens bij het beleid van minister Ritzen om het stapelen van studies tegen te gaan en bij de regel dat studenten na hun 27e jaar geen studiefinanciering meer krijgen. Door deze laatste beperking stellen studenten volgens de Emancipatieraad het krijgen van kinderen uit. (HOP/M.t.W.)