Elektrische zonne-energie wordt rendabel

Een aantal onderzoeksinstituten, waaronder het Delftse Dimes, heeft een doorbraak bereikt in de productie-techniek van zonnecellen. Deze kunnen een factor acht goedkoper worden.

Onderzoekers van Akzo Nobel, TNO en de universiteiten van Eindhoven, Utrecht en Delft, verwachten een doorbraak te bereiken in de productie van amorf-silicium zonnecellen. Naar schatting wordt de fabricage van deze cellen tot acht keer goedkoper. Het nieuwe procédé is ontwikkeld binnen het Helianthos-project, dat de ontwikkeling van fotovoltaïsche cellen wil bevorderen.

De cellen worden gemaakt van amorf silicium, en hebben een lager rendement dan zonnecellen van kristallijn materiaal. Maar door het nieuwe productieproces, is de verhouding tussen prijs en prestatie van de amorfe cellen veel gunstiger. ,,Dat opent mogelijkheden voor grootschalige toepassing”, aldus dr. M. Zeman van chipslab Dimes. ,,Wij denken dat elektrische zonne-energie hierdoor binnen tien jaar kan concurreren met gewone stroom.”

De cellen zullen worden gemaakt volgens een roll-to-roll proces, dat een continue productie mogelijk maakt. Nieuw is de toepassing van een tijdelijke toplaag, ook wel ‘superstraat’ genoemd. De zonnecellen worden op een metaalfolie met transparante elektrode gefabriceerd, en daarna overgezet op het uiteindelijke dragermateriaal. De metaalfolie, die als superstraat dient, wordt later verwijderd. Ondanks deze extra stap kunnen de totale kosten van het productieproces aanzienlijk gedrukt worden.

Het procédé is inmiddels in Nederland geoctrooieerd. Naar verwachting is het onderzoek over drie jaar zo ver gevorderd dat over de bouw van een industriële pilot plant zal worden besloten. De cellen kunnen dan in grote aantallen worden geproduceerd . Zeman: ,,We hebben in het laboratorium bewezen dat het concept werkt, nu is het tijd voor de volgende stap.” Het Heliantos-project wordt gefinancierd door Akzo Nobel en de Nederlandse overheid. De komende jaren kan het onderzoek rekenen op een subsidie van ruim negen miljoen gulden uit het stimuleringsprogramma Economie, Ecologie en Technologie.