Elektrische fiets voor hipsters

Een echt IO-product, vinden TU-alumni Jos Ramselaar en Jurrit Hollands van Spaac hun fiets. Ze willen met hun ontwerp het elektrische fietsen hip maken. De fiets met leren zadel en motor is geïnspireerd op motorfietsen uit de jaren vijftig.

Jos Ramselaar en Jurrit Hollands met hun Spaac. (Foto: Sam Rentmeester)

Het kantoor van Spaac zit op een industrieterrein in Den Haag. Er staan fietsen in allerlei kleuren, zelfs eentje met een zijspan. Aan de muur hangen foto’s van motorfietsen en de eerste Spaac-fietsframes. Fietsenmaker meets hipster: op tafel staan twee Macs te draaien, koffie komt uit een espresso-apparaat en in de zithoek staan vintage stoelen.

Ramselaar en Hollands leerden elkaar in 2005 kennen bij studentenwindsurfvereniging Plankenkoorts. Na zijn studie werkte Ramselaar bij een ontwerpbureau voor wielen. “Ik dacht vaak aan hoe ik het anders zou doen. Elektrische fietsen waren toen nog een nieuwe categorie in de fietsenwereld. Jurrit en ik liepen met hetzelfde idee rond. Toen hebben we afgesproken er een dag in de week aan te werken. We maakten ontwerpen in de computer en deden mee met businessplancompetities. Zo begon het balletje te rollen.”

‘We willen af van het bejaardenimago‘

“We hebben zelf een frame gefreesd en gelast van constructiestaal”, wijst Hollands naar een frame aan de muur. “Daarna spoten we het wit, gewoon, met een spuitbus. Op zoek naar een fabriek die een kleine oplage – dertig frames – wilde produceren, kwamen we in Tsjechië terecht. Het is heel gaaf om iets wat je zelf hebt bedacht, als een fabrieksproduct in je handen te hebben!”

En wat is er nou zo leuk aan fietsen? “Alle vervoersmiddelen zijn interessant, alledaags en mooi”, vindt Ramselaar. “Maar door Den Haag rijden met de auto is een ramp. Je kunt beter met de fiets gaan, het liefst een snelle, een elektrische. We willen af van het bejaardenimago. De motor in de fiets is vet, want je kunt vol gas door de stad. Het voelt elke keer als Superman als je bij het stoplicht wegfietst.”

De middenmotor zorgt ervoor dat de kracht op de pedalen zit. Met het omdraaien van de sleutel in het contact gaan zowel de motor als de lichten aan. De fiets telt slechts twee versnellingen, op de naaf, die automatisch schakelen. “We wilden het zo eenvoudig mogelijk houden”, aldus Hollands. “Met meer versnellingen zoek je constant naar de beste. Met het automatische schakelen hoef je daar helemaal niet over na te denken. Op zijn hardst haal je 27 kilometer per uur. Verder zijn er geen knoppen of display, je draait de sleutel om en fietst weg.”

De twee dromen groot. “In de toekomst willen we internationaal. Denk aan fietssteden als Kopenhagen, Berlijn, Hamburg.”
“Ja, of Sydney, San Francisco… Daar zijn veel heuvels en kunnen mensen wel een motortje gebruiken.”

• Naam: Jos Ramselaar en Jurrit Hollands
  • Studie: Industrieel Ontwerpen
  • Bedrijf: Spaac Motorized  Bicycles
  • Product: Elektrische fietsen
  • Missie: Iedereen op een Spaac
  • Omzet: “We zijn net begonnen, dus vrij laag.”
  • Over vijf jaar: Een paar duizend fietsen hebben rijden, in Nederland en daarbuiten.

Roos van Tongeren / Redacteur