Eindelijk ruimte voor YES!Delft

De vijftig bedrijven van YES!Delft zitten op 1 juli volgend jaar in hun nieuwe, ruime, behuizing op Science Port Holland. De technostarters gaan naar het Bandridge-gebouw aan de Molengraaffsingel.

Afgelopen vrijdag is het koopcontract getekend en dat was voor directeur Delft Enterprise Paul Althuis en projectmanager nieuwbouw Cees van Laren een opluchting. Aan het verwerven van het pand zaten veel haken en ogen en de huidige behuizing van YES!Delft barst uit zijn voegen. “Als we nu pas met nieuwbouw zouden kunnen starten, hadden we een groot probleem.”
“Je had een bouwer, een afnemer, een ontwikkelaar en een huurder, Bandridge, die ineens niet kwam”, schetst Althuis. “En daardoor een deels voltooid gebouw.” Een gecompliceerde situatie, waarbij allerlei contracten ontrafeld moesten worden. “Op dat moment gingen wij meepraten. Duidelijk moest worden of er andere belangstellenden waren, of het gebouw voor YES!Delft geschikt zou kunnen worden”, vertelt Van Laren. “Ons programma van eisen moest ook duidelijk zijn voor de verdere afbouw om te voorkomen dat zaken ongedaan gemaakt moesten worden.”

Dat alles lukte. Voor ongeveer 18,5 miljoen euro – inclusief de resterende afbouwkosten – is het pand nu van de TU Delft. Althuis: “Het pand moet op 1 juni 2010 klaar zijn. Dan kunnen de eerste bedrijven verhuizen. Op 1 juli zullen ze er allemaal zitten.”
Over de voordelen van de verhuizing zijn beiden duidelijk: “Ruimte om iedereen die nu bij YES!Delft zit te huisvesten en ruimte voor nieuwkomers. En nieuwe faciliteiten zoals een fablab, een geavanceerde werkplaats met ondermeer een 3D-copier en een cleanroom. Er komen ook betere klusruimten om prototypen en kleine eerste producties te maken en een amfitheaterachtige presentatiezaal.”

De starters en doorgroeiers worden gescheiden. “De starters komen in de bedrijfshal, de groeiers in de kantoorvleugel. Dat is een wens van de doorgroeiers. Die zitten in een andere fase. Zij hebben te maken met klanten, offertes, andere bedrijven. Daar zie je de T-shirts plaatsmaken voor overhemden.”
De verhuizing komt als geroepen. “De Rotterdamseweg 145 zit vol. Er is extra ruimte gehuurd op Rotterdamseweg 380. Ook die zit vol”, zegt Van Laren. “En er zitten nu ook starters in een gebouw aan de Leeghwaterstraat. Althuis: “De periode tot juni 2010 is te overzien. Dat lukt wel met een beetje inschikken op de kamers.”

Voor hoe lang YES!Delft met het Bandridge-gebouw uit de brand is, is volgens Althuis ‘koffiedik kijken’. “In het eerste jaar plannen we een leegstand van dertig procent. Na het derde jaar willen we op een bezetting van negentig procent zitten. Vervolgens moet de natuurlijke doorstroming zorgen voor ruimte voor nieuwkomers. De verhuizing naar Science Port Holland is wat dat betreft gunstig. Veel bedrijven blijven volgens Althuis graag ‘in de YES!Delft-omgeving’ omdat ze dan coaching, de TU, andere starters en jonge ondernemers in de buurt hebben. Dat kan op Science Port Holland. “We gaan uitvliegers daarbij actief helpen. Daarmee stimuleren we ook weer doorstroming.”

Docenten die willen peilen of studenten de stof wel begrijpen, krijgen vaak weinig respons als ze studenten vragen hun hand op te steken. Angst voor een verkeerd antwoord speelt daarbij een rol.

Samen met het bedrijf Sendsteps heeft de VU daarom een systeem in gebruik genomen waarbij docenten meerkeuzevragen stellen in hun PowerPoint-presentaties. Studenten antwoorden per sms en de uitslag wordt direct zichtbaar in een staafdiagram. Als er veel fouten zijn gemaakt, kan de docent meer uitleg geven.

Ook voor het zichtbaar maken van meningen en het op gang brengen van discussie is het sms-stemmen handig, blijkt uit de proef die de VU heeft gedaan. Studenten betalen de sms-jes zelf; deelname is niet verplicht.