‘Eet geen vis’

De schijf van vijf wil dat we minstens twee keer per week vis eten. Want vis is gezond. Toch? Onderwaterfotograaf Joanna Bouma denkt van niet. ‘Eet geen vis’, was haar boodschap maandag tijdens de Studium Generale-lezing ‘Lege zee, dode aarde?’.

Dioxine, kwik en pcb’s. Zeer giftige en moeilijk afbreekbare stoffen die je waarschijnlijk liever niet op je bord hebt liggen. Toch vind je ze terug, in de vis. Onderwaterfotograaf Joanna Bouma is verontrust: “Er zijn mensen in Japan die aan kwikvergiftiging lijden. Het centrale zenuwstelsel kan worden aangetast, neurologische aandoeningen kunnen opduiken en er is ook een verhoogd risico op kanker. In Japan is er sprake van een kankerexplosie. Dit allemaal door het eten van vis.”
Bouma heeft jarenlang over de oceanen gezeild. “Vis is goed voor je gezondheid, maar de vissen die nu nog rondzwemmen, zitten vol met chemicaliën”, vertelt Bouma. Voor Bouma reden genoeg om te stoppen met het eten van vis. Vis speelt volgens Bouma een heel grote rol in klimaatverandering. Vissen zijn belangrijk voor de gezondheid van de oceaan en dus voor de hele planeet. Zeventig procent van de lucht die we inademen, komt van de oceaan. “Neem de bosbranden in Australië en de orkaan Katrina. De oceaan is de meest belangrijke factor voor het weer, het klimaat en de regenval. Verstoor je de oceaan? Dan verstoor je het hele klimaat. Op dit moment zijn we vier vijfde van de wereld aan het verwoesten”, zegt Bouma.
Ze doelt daarbij op de vele gevaren voor vissen. Ze worden bedreigd door plastic, chemicaliën, klimaatverandering, schepen en toeristen. Duikers en zwemmers verstoren de rust. Maar een kleine greep uit de vele voorbeelden die Bouma haar toehoorders voorschotelt. Het resultaat van al deze gevaren is hetzelfde: dode vis. Maar de grootste vijand van vissen blijft toch de visserij. “De vis is deel van één groot ecosysteem. Als dat deel wegvalt, raakt het hele ecosysteem uit balans.” Bouma strooit met cijfers. Vissers halen ieder jaar maar liefst 84 miljard kilo uit de oceanen. Dat is exclusief de vangst van zelfvoorzieningsvissers, sportvissers en de piratenvisserij. “Illegale vis, die niet wordt geregistreerd. Het is een miljoenenindustrie”, zegt Bouma. “En dan heb ik het nog niet eens over de bijvangst, die vervolgens dood wordt teruggegooid. Kabeljauwvissers nemen niet alleen kabeljauw mee. En vis die niet aan de eisen voldoet, wordt rustig terug in zee gegooid. Dood. Meer dan zestig procent van de kabeljauw uit de Noordzee wordt overboord gegooid.” Bouma heeft ook goed nieuws: “De bijvangst wordt steeds kleiner. Er zijn betere netten, technieken en haken, maar nog steeds is het veel te veel.” Toch zal ze nooit meer de haaienvinnensoep eten waar ze zo dol op is. Eén keer geproefd. Ze heeft er spijt van.

Administratieve Assistant

Faculteit Technische Natuurwetenschappen