Eerstejaarsweekenden in de problemen

Het voornemen van het college van bestuur om de Owee een week te vervroegen, heeft nare gevolgen voor de eerstejaarsweekenden van de studieverenigingen. “Wij kunnen ons weekend niet meer verzetten.”

“We hebben campingterrein de Krabbeplaat al in augustus vastgelegd. Het is heel moeilijk dat nu nog te verplaatsen”, vertelt Stephen Waters van L&R-studievereniging VSV Leonardo da Vinci. Rogier Pennings van studievereniging Het Gezelschap Practische Studie (civiele techniek) zit in hetzelfde schuitje: “Het wordt voor ons een taaie om ons weekend in Appelscha nu nog te verplaatsen. Het is een drukke periode.” Michiel Degen van studievereniging Curius bevestigt dat er weinig uitwijkmogelijkheden zijn: “Toen we van de plannen hoorden, hebben we geprobeerd een week eerder te reserveren, maar dat is niet gelukt. Ze zaten helemaal vol. Als de Owee wordt vervroegd, hebben we dus geen locatie.”

Voor VSV is het probleem nog prangender. “We hebben altijd een strandmiddag waarop we een fly-over regelen met meer toestellen, waaronder vliegtuigen en helikopters van de landmacht”, legt Waters uit. “Daarvoor moeten piloten worden geregeld en de toestellen gereserveerd.”
Overigens zien de studieverenigingen het liefst dat de Owee helemaal niet verplaatst wordt. Renée van der Mijle van de Vereniging voor Technische Physica (natuurkunde), legt uit: “Ons eerstejaarsweekend zou dan drie weken voor het begin van het collegejaar moeten plaatsvinden. Dat is rond 7 augustus en middenin de vakantie. We zijn bang dat er minder deelnemers en helpers komen in die periode.” Het Technologisch Gezelschap (scheikunde) heeft het weekend al eens een week eerder georganiseerd. Jarmo Knulst: “We hadden toen maar 40 in plaats van de gebruikelijke 65 mensen.”
Aanleiding voor de vervroeging is de kennismakingstijd (KMT) van de grote studentenverenigingen. Die overlapt met de eerste collegeweek en zorgt zo voor vermoeide studenten in de collegebanken. Het college van bestuur (cvb) wil daarom een kortere kmt, maar zal – als dat niet lukt –  overgaan tot vervroeging van de Owee. Van der Mijle vindt dat oneerlijk. “We vinden het vreemd dat de Owee voor een kleine groep verplaatst wordt, terwijl de hele studentengemeenschap daar last van heeft.”
Studentenraadslid Hannah Saers van Oras stelde vorige week hetzelfde in de overlegvergadering met het cvb. De studentenraad vindt de verplaatsing ‘onacceptabel’.

Collegelid Paul Rullmann beloofde de gebrachte argumenten ‘ernstig te wegen’, maar desondanks lijkt de zaak voor de studieverenigingen weinig hoopvol. Rullmann: “Er is veel irritatie in de onderwijsgemeenschap over de slapende studenten. De situatie is daarom niet langer tolerabel. Linksom of rechtsom: er komt een oplossing.”