Eerstejaars willen milieuvakken

Nieuwe TU-studenten zijn voorstander van kringlooppapier en willen in de kantine best scharreleieren eten. Het Delfts universitair milieuplatform (Dump) legde 245 Owee’ers stellingen voor over milieuvraagstukken.

De helft van de ondervraagden wil zich na de studie inzetten voor een beter milieu, en kiest nu al voor dictaten op kringlooppapier. Wanneer er zelf gekopieerd moet worden, vindt slechts 19 procent dat er standaard gerecycled papier uit de machine moet rollen. De meerderheid, 70 procent, wil de keuze hebben tussen wit of kringlooppapier.

De universiteit gebruikt nu meestal alleen wit papier voor kopieerapparaten en dictaten. ,,Als het aan de studenten ligt, ziet de TU er binnenkort een stuk milieuvriendelijker uit”, concludeert Dump (een werkgroep van studentenvakbond VSSD) daarom. De uitslag wijkt overigens nauwelijks af van vorig jaar, toen de enquête voor het eerst plaatsvond.

Nieuw dit jaar waren drie stellingen over TU-kantines. 57 Procent van de nieuwelingen ,,zou het waarderen” als die scharrelvlees en scharreleieren verkopen. Weer eenderde van hen wil ook duurzaam groenvoer, van de biologische landbouw. Maar wellicht schrikt de hogere prijs studenten ook af, speculeert Dump. Dertig procent geeft immers aan dat ze geen behoefte heeft aan biologische of scharrelproducten.

Het Delfts universitair milieuplatform (Dump) legde 245 Owee’ers stellingen voor over milieuvraagstukken. De frase ‘Ik vind dat elke ingenieur iets van milieu moet weten, dus moeten er in alle studies milieuvakken geïntegreerd zijn ‘ kreeg de meeste steun: 199 eerstejaars zijn het daarmee eens.