Eerstejaars vaak twijfelaars

Een derde van de 489 geënquêteerden, eerstejaars en mentoren, blijkt niet voor een bepaalde levensvisie gekozen te hebben. Deze groep vraagt zich bovendien vaak af of er wel een concreet bewijs te geven is voor het bestaan van God. Van het een-derde deel der ondervraagden die christen invullen, hangt een deel meer de christelijke filosofie aan dan het geloof. Zo zijn er eerstejaars die wel christelijk zijn maar niet in God geloven. Een procent van de ondervraagden zei moslim te zijn.

Bij uitsplitsing van de cijfers blijkt civiele techniek maar liefst zestig procent christenen te tellen. Volgens Reset komt dat doordat die studie uniek is in Nederland en dus meer studenten uit het zuiden en het noorden – waar het christelijk geloof sterker is dan in de randstad – zou aantrekken. Elektrotechniek telt bijzonder weinig atheïsten, maar juist veel twijfelaars. Studies als industrieel ontwerpen, werktuigbouw en bouwkunde geven een meer doorsnee beeld.

De werkgroep Reset wil studenten met het evangelie kennis laten maken. Een CSR-lid dat actief betrokken was bij evangelisatiewerk vormde samen met vijf andere protestants-christelijke studenten de werkgroep Reset. Met deze enquête hoopt Reset discussies en cursussen op te zetten. (P.R.)

Paul Rutten

Iets minder dan een derde van de eerstejaars beschouwt zichzelf als christen, maar slechts een deel van hen gelooft in God. Een vijfde deel is atheïst en de overigen hebben niet gekozen voor een bepaalde levensovertuiging. Zo blijkt uit een enquête die de christelijke werkgroep Reset hield tijdens de Owee.

Paul Rutten