Eerstejaars: studentenverenigingen moeten internationaler

Moeten studentenverenigingen zich meer openstellen voor internationale studenten? Ondervraagde eerstejaars waren maandag op de informatiemarkt behoorlijk eensgezind in hun antwoord.

Het Delta promotieteam stond maandag op de infomarkt van de OWee met stickers, flyers, promotiemateriaal, en enquêteformulieren. Want behalve ‘your guide on campus’ zijn, wil de Deltaredactie weten wat er onder studenten leeft. Hoe denken ze bijvoorbeeld over internationalisering en het behoud van Nederlandse tradities? De stelling luidde daarom: ‘Studentenverenigingen moeten zich meer openstellen voor internationale studenten’. Vijftien buitenlandse en 91 Nederlandse studenten vulden het formulier in. Van hen waren 86 het eens met de stelling en 20 oneens.

80% van de eerstejaars is het eens met de stelling, 20% oneens (Beeld: LocalFocus)

Voorstanders brachten in:

• Een groot deel van de studenten in Delft is internationaal. Het is een schande dat het vaak lijkt alsof er twee parallelle werelden in Delft zijn.
  • Ik merk het zelf niet, maar internationale medestudenten zeggen te voelen dat ze niet welkom zijn.
  • Zo lang mensen initiatief tonen en zich openstellen maakt hun herkomst niet uit. Beide categorieën kunnen met goede ideeën komen en een positieve bijdrage leveren.

Tegenstanders argumenteerden:

• Meer internationale studenten maakt het voor Nederlandse studenten lastiger om te studeren vanwege de taalbarrière en daarnaast wordt de huizenmarkt krapper.
  • Ik ben het niet per se oneens met de stelling, maar ik snap wel dat sommige verenigingen vast willen houden aan hun Nederlandse tradities.
  • Ik denk dat het niet realistisch is dat van studentenverenigingen te vragen. Het is te geforceerd en het verandert voor mij de sfeer.

Hebben we jou niet getroffen op de infomarkt, en wil je je mening laten horen? Je kunt ons altijd mailen.

delta-enquete.JPG

Wetenschapsredacteur Jos Wassink