Eerstejaars kiezen voor ‘carpe diem’

,,Het meest opvallende resultaat vonden wij dat dertig procent van de studenten het antwoord ‘carpe diem’ gaf op de vraag naar de zin van het leven”, vertelt Jako Jellema, één van de initiatiefnemers. ,,Kennelijk leven veel studenten gewoon bij de dag.”

,,Dat sluit ook aan bij de reden waarom wij de enquête hielden”, vult Johan Teerling aan. ,,Studenten komen naar Delft en zijn voornamelijk rationeel bezig. Wij willen mensen er van bewust maken dat er meer is.”

Het was voor het tweede jaar dat de werkgroep Reset de vragenlijst liet invullen tijdens de OWEE in Delft. ,,De resultaten brengen geen wereldschokkend nieuws ten opzichte van vorig jaar, maar ze geven wel een aardig beeld van wat er leeft”, lichten Jellema en Teerling toe. Bijna de helft van de studenten koos voor de vraag naar de levensbeschouwing voor de optie ‘neutraal’. De andere helft gaf aan atheïst (19 procent), protestant christelijk (11 procent) of katholiek christelijk (10 procent) te zijn. ,,Het is vooral interessant om deze antwoorden te vergelijken met de antwoorden op de vraag: ‘wat geloof je met betrekking tot God”’, stelt Jellema. ,,De helft van de atheïsten vulde bijvoorbeeld in dat je niet kunt weten of God wel of niet bestaat. Ook een deel van de christenen koos voor deze optie.”

Maar weinig studenten zijn van mening dat het leven helemaal geen zin heeft (5 procent). Naast het antwoord ‘carpe diem’ kozen velen voor ‘mezelf ontplooien’ en ‘leven in harmonie met mezelf, anderen en de natuur’. Een groot percentage van de studenten is er van overtuigd dat de toekomst van de mensheid een ontwikkeling naar een ideale samenleving zal brengen, maar een nog groter deel gelooft in de ondergang van de mensheid door een ecologische catastrofe of in sociale ontwrichting.

Het doel van de enquête is voor Reset tweeledig. ,,Enerzijds levert het informatie op voor onze activiteiten. Daar kunnen wij onze lezingen en onderwerpen op afstemmen. Anderzijds willen wij studenten over meer dingen laten nadenken dan alleen hun studie”, stelt Jellema. ,,Het is leuk als mensen zo’n persoonlijke vragenlijst invullen. In een gesprek op de TU komt zoiets niet naar snel voren. Zo werkt dat gewoon niet”, aldus Teerling. (J.S.)

Jacqueline Schellingerhout

,,Dat zijn wel diepe vragen hè”, was de veel gehoorde reactie van de nieuwe eerstejaars op een enquête die werd afgenomen tijdens de OWEE. De werkgroep Reset, die bestaat uit zes leden van de drie christelijke studentenverenigingen (C.S.R., C.S.F.R. en V.G.S.D.) in Delft, vroeg de eerstejaars tijdens de informatiemarkt naar hun mening over God, de bijbel en de zin van het leven. Zo’n 440 studenten bogen zich over de enquête.

Jacqueline Schellingerhout