Eerstejaars 3mE tonen hun eerste maaksels. Werken ze?

De eerste twee maanden van de eerstejaars zitten erop: tijd voor het befaamde ontwerpproject bij werktuigbouwkunde. Dit keer maken de studenten ‘buisklimmers’.

Buisklimmer 'Apollo 8'. (Foto: Connie van Uffelen)

Maar liefst 96 perspex of plexiglazen buisklimmers waren deze week te zien bij de jaarlijkse expositie van het ontwerpresultaat van in totaal 663 eerstejaars studenten werktuigbouwkunde. Hun opdracht luidde: ontwerp een mechanisme dat door een transparante buis omhoog kan bewegen, gemaakt is van uit laser gesneden plaatmateriaal en dat met de hand is te bedienen via trekkabels.

Er waren wel wat voorwaarden:

• De bediening moet gebeuren via trekkabels van (schuin) onderaf. De studenten moeten de buisklimmers dus omhoog duwen door te trekken;
  • De klimmers moeten zonder wielen iets doen dat op lopen, schuiven, stappen, klemmen of klauteren lijkt. Ze mogen niet rollen of rijden;
  • Vooraf moeten studenten vermelden onder welke hoek hunklimmer de buis kan beklimmen;
  • De buis mag niet beschadigen.

Ontwerpgroep acht ging vol goede moed aan de slag met een klimmer die de naam Apollo 8 kreeg. “We hebben de ultieme hoek van negentig graden gekozen”, vertelt eerstejaars studente Anne van der Woude. “De enige manier waarop de klimmer dan in de buis kan blijven hangen is door de wrijving tussen wand en klimmer. Dat is het grootste struikelblok. De klimmer omhoog krijgen is niet zo moeilijk: je moet gewoon een katrollensysteem maken.”

Met dat systeem blijken de studenten de klimmer inderdaad een stukje omhoog te kunnen duwen door te trekken. Wat niet lukt, is de klimmer daarna even in de buis ‘vastklemmen’ om het volgende stukje te kunnen klimmen. Bovendien lopen de katrollen in hun eerste prototype – dat in het volgende filmpje is te zien – wat stroef.