Eerste lerarenopleiding Chinees

De Universiteit Leiden is gestart met een eerstegraads lerarenopleiding Chinees. Op enkele middelbare scholen wordt al sinds 2004 Chinees gegeven, maar een docentenopleiding was er nog niet.

De eerste lichting bestaat uit elf studenten. Volgens de universiteit groeit de belangstelling voor de Chinese taal en cultuur en zullen meer middelbare scholen Chinees als vak gaan aanbieden wanneer er bevoegde docenten zijn.

In de eenjarige masteropleiding wordt niet alleen aandacht besteed aan de taal, maar ook aan de Chinese cultuur en maatschappij. De opleiding is bedoeld voor wie al een master Chinees heeft behaald. De eerste twee jaar kunnen ook native speakers aan het programma deelnemen, maar alleen als zij een academische achtergrond hebben en kunnen aantonen dat ze veel leservaring hebben. “Het gaat met name om docenten die nu de Chinese lessen verzorgen maar nog geen bevoegdheid hebben”, licht projectleider Alessandra Corda toe. “Zij behalen dan ook geen tweede mastergraad, maar een eerstegraads lesbevoegdheid.”

Op dit moment wordt er op zo’n veertig middelbare scholen Chinees gegeven. Bij een aantal kan bij wijze van proef ook eindexamen worden gedaan in het vak.

Aanleiding was een vechtpartij op het Crommelinplein. Door nog onbekende oorzaak sloeg de vlam in de pan toen een groepje jongeren een aan het plein gelegen studentenhuis passeerde.

Bij de vechtpartij waren leden van zowel de passerende groep als studenten uit het pand betrokken. Volgens de politie hebben meerdere personen aangifte gedaan. De aangehouden jongeren moesten de nacht aan het bureau doorbrengen. De politie sluit niet uit dat er nog meer aanhoudingen volgen.