Eerste lading van Students for Ukraine vertrokken uit Delft

Students for Ukraine hebben de afgelopen week zeker duizend dozen met hulpgoederen verzameld. De eerste lading vertrekt zaterdag naar Oekraïne. De actie gaat door.

De verzamelde spullen gaan naar buiten. Ze zijn, gesorteerd en al, klaar voor transport. (Foto’s: Justyna Botor)

De actie van Students for Ukraine is een initiatief van masterstudent management of technology Tomasz Drozdowski. Toen Delta-verslaggever Marjolein van der Veldt hem in het weekend benaderde voor een artikel over zijn actie had hij een wedervraag: mogen we jullie kantoor gebruiken als inzamelpunt?

Zo geschiedde en op maandag 28 februari gingen de studenten samen met Van der Veldt van start. Donateurs – studenten en medewerkers van de TU Delft en andere mensen uit stad en omstreken – brachten wat ze missen konden. Het werd een onophoudende en hartverwarmende stoet. Vrijwilligers, (internationale) studenten, sorteerden vervolgens de spullen. Ze voorzagen de dozen van beschrijvingen van de inhoud in het Oekraïns, Engels en Pools.

Warme kleding, jassen en handdoeken waren zeer gewenst en kwamen in grote hoeveelheden binnen, net als babymelk, tandenborstels en tandpasta, luiers, medicijnen, batterijen, hondenbrokken en ga maar door. Het werd zoveel, dat de studenten steeds meer ruimtes in de TU Delft Library nodig hadden en ook kregen. Inmiddels was de actie ook uitgebreid naar Leiden, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam.

Op donderdag was het zover: een truck van het Oekraïnse Rode Kruis zou om drie uur komen om de eerste lading op te halen. Toen de ene chauffeur ziek werd en de andere verplicht moest rusten, moesten de plannen worden omgegooid.

De studenten huurden een busje en vrijwilligers reden af en aan om de ingezamelde spullen naar een volgende opslagpunt te brengen, op de Campus Den Haag. Daar zullen ze in de Rode Kruis-truck worden geladen en die zal vervolgens de andere deelnemende steden aandoen. Het plan is dat hij daarna vertrekt naar de buitenwijken van hoofdstad Kyiv.

Ondanks de oproep van verschillende hulporganisaties om toch vooral geld te geven in plaats van spullen (aan giro 555 bijvoorbeeld), is het Oekraïnse Rode Kruis blij met de inzamelingsactie, omdat in Oekraïne en omringende landen spullen als slaapzakken, batterijen en zaklampen op dreigen te raken. Hetzelfde geldt voor medicijnen, luiers, babymelk en andere producten die mensen iedere dag opnieuw weer nodig hebben.

• Op donderdag maakte Omroep West deze korte reportage.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

De actie van de Students for Ukraine zou in eerste instantie tot en met vrijdag 4 maart lopen. Inmiddels heeft de TU Delft Library een nieuwe ruimte aan hen beschikbaar gesteld (de Blue Room, links in de grote hal), waar mensen tot 24 maart hun spullen kunnen brengen. Vrijdagmiddag zijn ze daarheen verhuisd en werd het weer wat stiller in het Delta-kantoor.

• Houd Students for Ukraine in de gaten op Instagram voor meer informatie.