Eenzaam door corona? Open een chatgroep met je buren

Stel je voor: je bent internationale student ver van huis en je woont in een studentencomplex zonder huisgenoten. Wie bel je dan voor je medicijnen en boodschappen?

Alexandros vermaakt zich wel. "Misschien gaan we met de buren wel een concert geven op de galerij. Ik oefen alvast met mijn ukelele."

Bouwkundestudent Alexandros woont in zo’n complex aan de Michiel de Ruyterweg. Hij bedacht dat zijn flat een manier van communicatie nodig had voor deze tijd. Want wat als je ziek wordt? Een Facebookpagina hadden de bewoners al. “Maar Facebook heeft toch iets minder privacy en onze pagina wordt vooral gebruikt om te vragen of iemand zijn vieze vuilniszak wil opruimen”, aldus Alexandros.

De masterstudent startte een chatgroep via Discord, een platform dat veel gebruikt wordt door gamers en jongeren. Hij promootte deze via de bestaande Facebookgroep. In anderhalve dag heeft hij zeventien gebruikers. “We gamen eigenlijk helemaal niet. We kletsen veel over het nieuws, maar ook over muziek en series.”

De buren kenden elkaar niet. “Ik ken één persoon van de chatgroep in het echt”, vertelt Alexandros. “We hebben niet veel contact. Soms organiseert iemand een barbecue voor zijn vrienden en nodigt hij de buren uit en we zeggen elkaar gedag in de lift, maar het blijft oppervlakkig.”

‘We leren elkaar nu beter kennen’

Daar komt nu verandering in. “Ik heb het idee dat we elkaar nu beter leren kennen. Het gaat in de chatgroep over wie je bent en wat je doet. Ik heb ineens iemand gevonden die met zijn studie precies aansluit bij mijn afstudeerproject.”

Er zijn miljoenen groepjes mensen die digitaal met elkaar kletsen, denk aan fora, chatgroepen en groepen op Facebook en Whatsapp. Waarom zou je er een met je buren beginnen? “Het geeft een veilig gevoel. Mijn familie is in het buitenland, die kunnen niet even langskomen als er iets is. Deze mensen wonen naast me.”

“In deze eenpersoonswoningen kan het eenzaam zijn”, zegt Alexandros. “Al helemaal als je straks de deur niet meer uit mag. Sommige mensen kunnen emotioneel in de war raken. Dan is dit soort sociale contacten fijn. Ik zit eraan te denken om een voice-channel te openen, zodat we ook met elkaar kunnen kletsen.”

Alexandros raadt iedereen die in zo’n groot complex woont aan om ook een channel op te zetten. “Discord is vrij eenvoudig in gebruik en echt niet alleen voor gamers. Het is heel gezellig.”

Roos van Tongeren / Redacteur