Eenvijfde bachelorstudenten durft master niet aan

Bijna één op de vijf bachelorstudenten laat zich beïnvloeden door de langstudeermaatregel. Sommigen van hen gaan geen masteropleiding volgen, anderen kiezen een makkelijkere studie.

De vonken spatten er vanaf afgelopen vrijdag in de aula. Debatten in Delft zijn nog wel eens saai en zitten vol met langdradige opmerkingen. Dat was nu absoluut niet het geval. De discussie ging over de maatregelen van de TU Delft om schade van de langstudeerboete te beperken.
Het was weliswaar een wat rommelige discussie, maar vooral de studenten waren gevat en to the point. “Een wazig verhaal”, noemde een afgestudeerde de aangekondigde maatregelen. Er was zelfs een pakkende oneliner. “U creëert copy-paste ingenieurs,” liet een bezorgde TU-alumnus weten.
De universiteiten en studenten betalen straks beide drieduizend euro per jaar voor wie meer dan een jaar langer over de bachelor doet. De TU schat de kosten op 8,5 miljoen. Het is overigens nog onduidelijk of Den Haag de boete in deze vorm doorvoert. Toch pleit de TU, waar studenten in totaal gemiddeld 7,2 jaar kwijt zijn aan hun studie, hoe dan ook voor maatregelen. Een Delftse opleiding moet binnen vijf jaar te voltooien zijn is het devies.
Het rapport-Brakels adviseerde onlangs het college van bestuur (cvb) een aantal maatregelen door te voeren. Zoals het verhogen van de bsa-norm van 30 naar 45 studiepunten en compensatoir beoordelen. Hierop uitten studenten felle kritiek tijdens de discussie, die vakkundig werd geleid door TU-alumnus en Stip-wethouder kenniseconomie en ruimtelijke ordening ir. Pieter Guldemond.

De grootste zorg van de studenten was de doorvoering van een bsa van 45 punten per jaar. “U geeft nu duidelijk aan dat dit effect zal hebben”, zei een student technische bestuurskunde. “Maar we kunnen nergens in het adviesrapport teruglezen wat het effect precies is.” Studenten waren kwaad dat de huidige bsa van 30 punten nog niet grondig geanalyseerd is. Docent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek dr.ir. Akke Suiker was het met hen eens. “De analyse is nog niet scherp genoeg.”
Veel studenten wonden zich er ook over op dat de kwaliteit van het onderwijs te grabbel wordt gegooid. Het adviesrapport pleit ervoor dat ze onvoldoendes voortaan mogen compenseren. Een langstudeerder gaf aan bang te zijn dat zijn diploma devalueert. TU-alumni staan bekend om hun grote prestaties, zoals het bouwen van de Deltawerken. Blijft dat zo of staat Delft straks bekend om lopende-  bandstudenten?

Een aantal docenten en medewerkers sprak zich juist wel uit voor compensatoir beoordelen en een scherpere bsa. Maar helaas werd er te weinig direct op elkaar gereageerd door de debaters.
Lof uit de zaal was er ook. Neem tussentijds toetsen, zodat studenten niet alleen vlak voor een tentamen keihard gaan leren. Daarover was vrijwel iedereen positief. Veel studenten en docenten spraken zich ook uit voor kleinere groepen en blokkenonderwijs. Collegelid Rullman luisterde aandachtig naar de discussie, die mee wordt genomen in het besluit van het cvb. Hij gaf aan dat de waarde van het diploma niet ter discussie stond, maar dat geloofde lang niet iedereen.

Dit blijkt uit een gezamenlijke enquête van tien universiteits- en vijf hogeschoolbladen, waaronder Delta. Zij vroegen 5497 studenten uit heel Nederland naar hun studieplannen, hun activiteiten naast hun opleiding, hun studiestress enzovoorts.

Veertig procent ervaart wel eens zulke grote stress, dat hun privéleven eronder lijdt, melden de bladen. Meer dan de helft slaapt er wel eens slecht van. Vrouwen hebben meer last van stress dan mannen. Delftse studenten hebben meer stress dan studenten uit andere steden.

Acht procent van de bachelors ziet helemaal af van een masteropleiding, zes procent gaat er toch één doen en vier procent twijfelt nog. Omgerekend betekent dit dat veertigduizend bachelorstudenten hun opleiding beknotten om redenen van studiestress. Als studenten meer dan een jaar uitlopen in hun opleiding, moeten ze vanaf volgend studiejaar ruim drieduizend euro extra collegegeld betalen.

Staatssecretaris Zijlstra tilt er niet zo zwaar aan. “De langstudeermaatregel beoogt juist een bewustere studiekeuze”, zegt hij. “Deze studenten kunnen altijd later nog besluiten of ze een masteropleiding willen gaan doen.”

Wat ook uit de enquête blijkt: hoe meer uren studenten besteden aan sport en bijbaantjes, hoe minder studiestress ze ervaren. Al zit er natuurlijk wel een grens aan.