‘In een wedstrijd sla ik veel minder hard’

Zevendejaars student civiele techniek Onno Zwaan (25) won onlangs het Nederlands studentenkampioenschap boksen in het sportcentrum van de TU Delft. Toch zou hij niet durven beweren de beste boksende student van Nederland te zijn.

Gefeliciteerd. Jij zult wel hard kunnen slaan.

“Natuurlijk kan ik hard slaan, maar niet tijdens een wedstrijd. Door spanning en zenuwen sla ik misschien half zo hard als normaal. Er gingen tijdens de kampioenschappen maar weinig boksers onderuit. Knock-out ging niemand. Daarvoor moet je echt heel hard slaan en op de goede plek. Die kans is zeer klein. Je moet ook een keuze maken tussen hard of snel slaan. Beide tegelijk gaat niet. Hard slaan hoeft ook niet per se. Het gaat bij boksen om punten, die krijg je net zoveel bij een zachte slag.”

Hoe kom je erbij te gaan boksen?

“Ik heb veel affectie met vechtsport. Vroeger deed ik al taekwondo. Toen ik in Delft ging studeren, ben ik gaan zwemmen, maar daar kon ik mijn energie niet in kwijt. Toen ben ik bij thaiboksen gaan kijken. Dat doe ik nu vier jaar, één keer per week, gewoon voor de lol. Toen mijn trainer het studentenkampioenschap boksen organiseerde, heb ik besloten het eens met boksen te proberen. Dat was toch al mijn sterkste kant bij het thaiboksen, veel meer dan het trappen. Het duurt best lang voordat je een goede trap kunt geven. Een klap is sneller aan te leren.”

Wat maakt jou de beste boksende student van Nederland?

“Bescheidenheid is op zijn plaats. Er deden maar zes studenten mee in mijn gewichtscategorie, van 81 tot 91 kilo, de zwaargewichten. Winnen gaat dan vrij gemakkelijk, ik heb maar twee partijtjes gewonnen, waarvan één tegen mijn trainer. Volgend jaar kunnen we pas echt zien of ik de beste ben, denk ik. Het NSK was nu voor het eerst in jaren weer georganiseerd. Veel studenten wisten er misschien niet van, of hebben eerst de kat uit de boom gekeken. Dat is volgend jaar anders.”

Studeren en boksen. Al die klappen op je hoofd zijn vast niet goed voor je denkvermogen.

“Sommige klappen doen wel zeer, dan ben ik wel even duizelig. Maar dat gebeurt maar één keer in de maand. Van eventuele schade daarvan, merk ik niks. Het valt allemaal wel mee.”

Hoe gaat je bokscarrière nu verder?

“De laatste twee maanden heb ik vijf keer in de week getraind om mezelf klaar te stomen voor de wedstrijden. Dat was ook wel nodig, want zo’n partijtje in de ring is conditioneel heel zwaar. Nu ga ik weer gewoon één keer in de week thaiboksen. En volgend jaar ga ik zeker mijn titel verdedigen.”

Onno Zwaan (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Gefeliciteerd. Jij zult wel hard kunnen slaan.

Hoe kom je erbij te gaan boksen?

Wat maakt jou de beste boksende student van Nederland?

Hoe gaat je bokscarrière nu verder?

Onno Zwaan (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)