Eén vici-beurs naar Delft

Celdeling, gebarentaal, antimaterie, nationale identiteit en meer: 34 ervaren wetenschappers krijgen een Vici-beurs van anderhalf miljoen euro voor hun onderzoek. Onder hen één Delftenaar.

Maar liefst 235 onderzoekers deden een gooi naar de subsidies van onderzoeksfinancier NWO. Slechts één op de zeven kwam door de selectie heen: 14,5 procent. Met de felbegeerde beurzen van anderhalf miljoen euro kunnen ze de komende vijf jaar hun eigen onderzoeksgroep opbouwen.

Deze keer slepen de Radboud Universiteit Nijmegen en haar academische ziekenhuis opvallend veel Vici-beurzen in de wacht: zes in totaal. Groningen, Leiden, Utrecht en de Universiteit van Amsterdam doen het ook goed en krijgen er ieder vier. Delft krijgt één Vici. In 2016 en 2015 gingen er twee vici-beurzen naar de TU.

De Delftse gelukkige is dit jaar IO-hoogleraar design for experience Pieter Desmet, met zijn onderzoek ‘Van somber naar vrolijk’. Desmet wil erachter komen waarom sommige producten een positieve en andere een negatieve invloed hebben op de stemming van mensen. Uiteindelijk wil hij ruimtes kunnen ontwerpen die ‘actief bijdragen aan een positieve stemming’.

Net als vorig jaar maakten vrouwen iets meer kans dan mannen: 16 procent van hen viel in de prijzen, tegen 14 procent van de mannen. Wel vroegen ruim twee keer zoveel mannen als vrouwen een beurs aan.

De selectie verliep in een aantal rondes. Van de 235 aanvragers mochten er 138 hun voorstel nader uitwerken. Zestig daarvan zijn uitgenodigd voor een gesprek met de beoordelingscommissie. Toen zijn er dus nog 26 afgevallen.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een budget van zo’n 650 miljoen euro en financiert daarmee bijna zesduizend onderzoeksprojecten aan universiteiten en kennisinstellingen.

De Vici-beurzen maken deel uit van de Vernieuwingsimpuls, een reeks beurzen voor wetenschappers op verschillende momenten van hun carrière. De Vici-beurzen komen na de Veni- en Vidi-beurzen.

De beurzen ontlenen hun naam aan het bericht dat Julius Caesar na een gewonnen veldslag aan de senaat van Rome stuurde: veni, vidi, vici (ik kwam, ik zag, ik overwon).