Een toekomst voor Elektro?

EWI slopen? Het Cuypersgenootschap en Docomomo Nederland zien mogelijkheden voor duurzame herontwikkeling van het pand.

Het pand van Elektrotechniek gezien vanaf de Schieoevers. (Foto: Marjolein van der Veldt)

‘Een toekomst voor Elektro, behoud door ontwikkeling’, heet het pamflet dat de Stichting Cuypersgenootschap en de Stichting Docomomo Nederland hebben gestuurd aan de TU Delft en de gemeente. In het pamflet schetsen beide stichtingen hoe het volgens hen mogelijk is om het pand, dat de TU Delft wil slopen, nieuw leven in te blazen.

Voor de onderbouw – de begane grond tot en met de tweede verdieping (ongeveer 8.300 vierkante meter plus 3.000 vierkante meter kelder) – zien de stichtingen ‘voor de hand liggende mogelijkheden’:

• Overlegruimte voor sport- en studieverenigingen
  • Werk- en studeerplekken
  • Dag- en avondhoreca
  • Exploitatie van de collegezalen als bioscoop of theaterzaal in de avonduren

luifelEWI_Docomomo.JPG

Een luifel onder de derde verdieping zou een overgang kunnen vormen voor nieuwe functies in de plint van Elektrotechniek. (Illustratie: architectenbureau WDJA)

Voor de hoogbouw suggereren de organisaties:

• Onderzoeken of de derde verdieping is te gebruiken als overgangsverdieping met daarin gaten tegen de wind. “Pal hieronder zou een luifel een natuurlijker overgang vormen voor nieuwe functies in de plint en bovendien beschutting kunnen geven tegen regen en wind”, zegt Wido Quist. Hij is voorzitter van Stichting Docomomo Nederland en tevens universitair docent en sectieleider van de afdeling heritage and architecture bij de faculteit Bouwkunde.
  • De bovenste lagen – verdieping 21, 22, 23 en het dak – beschikbaar te laten voor onderzoeksruimten en congres- en vergaderfaciliteiten
  • Verdieping 4 tot en met 20 te transformeren tot zelfstandige woonruimte voor bijvoorbeeld studenten, expats of starters op de woningmarkt. Het gaat om 22 units van 25 tot 30 vierkante meter per verdieping

De organisaties komen met een eerste grove rekensom: de woonruimtes verhuren voor 400 euro per maand geeft op basis van 20 jaar exploitatie een investeringsruimte van zo’n 35,9 miljoen euro.

De totale hoogbouw telt ongeveer 24.750 vierkante meters, die volgens deze rekensom gerenoveerd kunnen worden voor 1450 euro per vierkante meter. Daarbij zijn de derde en bovenste verdieping al meegerekend. In plaats van 17 verdiepingen met woonruimte is er ook te kiezen voor een combinatie met bijvoorbeeld kantoren.

Onderwijsruimtes
Vestigingsdirecteur van Duwo Michiel Ensink zei eerder in Delta dat transformatie van EWI naar studentenhuisvesting erg duur is. In een reactie op bovenstaande rekensom zegt hij dat het inderdaad om dit soort bedragen gaat, maar dat ‘dit maar een deel van het verhaal is.’ “Het laat onverlet dat de TU onderwijsruimtes moet bijbouwen.”

Quist van Docomomo onderschrijft dat. “De TU heeft gezegd een voorkeur voor sloop te hebben. Dan is onze redenering dat de universiteit het pand financieel uit de boeken heeft geschreven en het dus ‘waardeloos’ is. Zo kun je voor alles wat er staat aan materiaal en aan gebouw op nul beginnen. Alles wat je gaat investeren hoeft alleen terugverdiend te worden met de verhuur of verkoop of het gebruik van de ruimtes. Voor de rekensom maakt het dan niet veel uit of die ruimtes voor woningen of voor onderwijsruimtes gebruikt worden.”

Het college van bestuur besloot vorig jaar al de voorkeur te geven aan nieuwe gebouwen achter en op de plek van EWI. “Er is nog steeds de nodige ruimte achter Elektrotechniek en de TU heeft heel wat grondbezit”, zegt Quist. “Ik denk dat daar genoeg mogelijkheden liggen om deze ruimtes te creëren die niet in dit gebouw zouden passen. Bijna alle onderwijsfuncties behalve grote hoorcolleges kun je in dit gebouw onderbrengen als je dat zou willen.”

Gevel aanpakken
De gevel moet wel worden aangepakt, erkent Quist. Maar hij verwijst daarvoor naar de bovenstaande rekensom. “Dat bedrag zal geïnvesteerd moeten worden en levert bijna 1500 euro de vierkante meter op. Dat zul je niet nodig hebben voor alleen het interieur. Er blijft een behoorlijke smak over om in die gevel te investeren. Daar komt ook de mogelijkheid voor de TU bij om zich als vooruitstrevend te profileren omdat je een energieneutraal of –producerend gebouw kunt maken.”

Het Cuypersgenootschap en Docomomo geven de suggestie om bij het vernieuwen van de gevel te denken aan eigen successen. Zo zou de TU een D:Dream-Team kunnen formeren dat werkt aan een circulair project en een energie producerende gevel waarbij wind en zon worden gebruikt. Ze vinden dat de universiteit sociaal-maatschappelijk verantwoordelijk is voor het in stand houden van haar eigen gebouwd erfgoed. ‘Denk aan hergebruik, circulaire economie, energietransitie. Alle kennis is aanwezig en de (bijna) ingenieurs staan klaar.’

Een reactie van het college van bestuur is gevraagd.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl