​Een tien voor Teije

Niet veel studenten krijgen een tien voor hun afstuderen. Ingenieur civiele techniek Teije van der Horst wel. Hij is er na een week nog ondersteboven van.

Van der Horst weet nog steeds niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen. “Ik heb onderzoek gedaan waar ik zo ontzettend enthousiast van werd dat ik er veel tijd in wilde steken om alles uit te pluizen. Dat werd kennelijk beloond”, vertelt hij via Skype op de luchthaven van Johannesburg. Hij kreeg het reisje van zijn vriendin.

Het werk van Van der Horst was uitzonderlijk goed en innovatief, vertelt zijn afstudeerbegeleider Martine Rutten. Van der Horst onderzocht bodemdaling van de voormalige hoofdstad van Myanmar: Yangon (vroeger Rangoon). De verwachting was dat deze stad aan het verzakken was door grondwateronttrekking, maar tot op heden was er niets over bekend.

Via InSar: Interferometric synthetic aperture radar kon Van der Horst verzakking in het gebied berekenen. “Ik heb er lang over gedaan om me de principes van die techniek eigen te maken. Ik denk dat dat het grootste deel uitmaakte van mijn masteronderzoek.”

Genoeg geweest

De commissie die zijn afstuderen beoordeelde vond dat Van der Horst goed met de satellietdata en InSar aan de slag ging. “Hij heeft mensen uit Myanmar geïnterviewd en de discipline watermanagement goed kunnen linken aan geowetenschappen en remote sensing”, zegt Rutten. “Dat is echt een andere opleiding.”

Was er sprake van perfectie? Nee, zegt zowel Rutten als Van der Horst. “Er blijven altijd vragen over, maar op een gegeven moment is het gewoon genoeg geweest en dan is het af”, zegt de jonge ingenieur. Maar, weet Rutten, je mag een tien geven bij uitmuntende prestaties. Daarbij kijkt de faculteit naar inhoudelijke diepgang, bruikbaarheid van het eindresultaat, verslaglegging en functioneren.

Excellent leiderschap

Rutten is vooral te spreken over Van der Horsts wetenschappelijke aanpak en ‘excellente leiderschap’. “Teije heeft tegenslag gehad, maar is met een net verslag en een goed eindproduct gekomen. Hij was sociaal en communicatief goed. En hij heeft samengewerkt met een gastonderzoeker uit Myanmar. Professor Ramon Hanssen zei: wat zouden we nog meer kunnen verwachten?”

Toch liep Van der Horst soms behoorlijk vast. Na berekeningen aan een berg satellietopnames, kon hij geen verzakking zien. Hij moest daarvoor eerst een ander computerprogramma leren beheersen en schrijven in computertalen die hij nog niet kende. “Daar ben ik anderhalve maand mee bezig geweest zonder vooruit te komen. Toen het eenmaal werkte, zag ik resultaat.”

Tips voor een 10

Voor andere studenten heeft hij de volgende tips. “Wees niet bang jezelf uit te dagen. Kies een onderwerp waar je veel energie van krijgt en ga uitdagingen niet uit de weg. Als je er doorheen zit: ga even op vakantie, pak desnoods een ander onderwerp. Ga gewoon wat simpele problemen oplossen, dat geeft toch voldoening. Houd genoeg tijd over voor andere dingen. Afstuderen is geen excuus om je voor de wereld af te sluiten.”