Een stroopwafel of een Magnum

Geen SBS 6-achtige, spectaculaire afvalrace waarbij de kilo’s er wekelijks vanaf vliegen, maar werken aan je leefpatroon. Dat is de achtergrond van de cursus gewichtsbeheersing, die vorige week voor de tweede maal op het sportcentrum is opgestart.

Erg veel lichamelijke inspanning kwam er niet aan te pas bij de in maart afgeronde eerste cursus gewichtsbeheersing. De deelnemers zaten op het sportcentrum zes lessen lang voornamelijk keurig in schoolbankjes te luisteren. “Het was vooral een oriëntatie voor iedereen die in het onderwerp voeding geïnteresseerd is”, verduidelijkt cursusleidster Jorien Leidekker. “Ik heb uitleg gegeven over verantwoorde voeding, de deelnemers verteld wat ze gemakkelijk kunnen veranderen om toch wat gezonder te gaan eten. De cursus is niet gericht op afvallen in een recordtijd, zoals bij de meeste diëten het geval is, maar gebaseerd op het inzicht geven in en het verbeteren van je eigen eetpatroon.”

Niet bij elke deelnemer was er sprake van veel overgewicht, benadrukt de gediplomeerde gewichtsconsulente. “Het is ook niet goed te zeggen hoeveel kilo’s iedereen is afgevallen, omdat het merendeel daarin niet specifiek geïnteresseerd was. Van één deelnemer weet ik dat hij drie kilo in die zes weken tijd is kwijtgeraakt, alleen maar door zijn eetpatroon iets aan te passen, soms andere producten te gebruiken of meerdere eetmomenten op een dag te plannen, en dus niet door een dieet.”

De onlangs opgestarte tweede cursus legt, naast het theoretische gedeelte, meer nadruk op het sportieve aspect en is iets specifieker op afvallen (of desgewenst aankomen) gericht. “Het onderwerp sport en voeding is in de eerste reeks lessen naar mijn idee niet genoeg aan bod gekomen. We zijn alles bij elkaar één keer in de fitnessruimte geweest om een conditietest te doen en een fitnessschema in elkaar te zetten.”

Bij de nieuwe cursus staan de deelnemers elke week op de weegschaal om gewicht en vetpercentage te laten meten en wordt al in de tweede week aandacht besteed aan sporten. Conditietesten aan het begin en aan het einde van de cursus moeten een eventuele verbetering zichtbaar maken. Voor het inschrijfgeld van vijftien euro krijgt elke deelnemer een cd-rom vol calorietabellen, met behulp waarvan berekend kan worden hoeveel je eet aan bijvoorbeeld onverzadigde vetzuren, koolhydraten en eiwitten.

“De bedoeling is dat je vet verliest, maar geen gewicht aan spieren”, legt coördinator bewegingssporten Minke Eringa uit. “In het begin gaat het erom meer spierweefsel te krijgen en strakker in je vel te komen. De cursus is ook bedoeld om antwoord te krijgen op vragen als: is het slecht om na acht uur ’s avonds te eten en: wat is slechter, een stroopwafel of een Magnum. Dat zijn vragen waar mensen mee zitten. Of het klopt dat je maar drie keer mag eten op een dag. Dat soort dingen is per persoon verschillend en hangt onder meer af van je stofwisseling. Jorien geeft handvatten voor soorten dieet, maar schrijft geen dieet voor. Zij wil meegeven hoe je op een gezonde manier met je lichaam omgaat. Je leert iets over een bepaalde levensstijl. Omdat er in kleine groepjes wordt lesgegeven, krijgt iedereen persoonlijke aandacht.”

Er waren bij de eerste cursus slechts vijf deelnemers die alle zes lessen volgden. Een zelfde aantal is begonnen aan de nieuwe reeks. Eringa vermoedt dat er een veel grotere vraag is naar dit soort cursussen dan tot nu toe uit de aanmeldingen blijkt. Ze vraagt zich af of het aan de naamgeving ligt: “Misschien denken veel mensen dat het met gewichten tillen te maken heeft en moeten we voor de volgende editie in september een betere naam bedenken. Iets als weight control, maar dan wat funkier.” (JT)

Geen SBS 6-achtige taferelen in het sportcentrum, waar de cursus gewichtsbeheersing wordt gegeven. De cursus is niet gericht op afvallen in een recordtijd, maar gebaseerd op het inzicht geven in en het verbeteren van je eigen eetpatroon. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)