‘Een product is altijd meer dan het product’

De Amerikaanse hoogleraar psychologie en computerwetenschappen Don Norman (ex-Apple) is er niet gek op om een goeroe te worden genoemd, maar collegezaal A van de aula was maandag tot de nok gevuld met studenten die kwamen luisteren naar zijn college over ‘emotional design’.

U deelde aan het begin van uw lezing Altoids uit: ‘the originally celebrated curiously strong peppermints‘. Dat was niet uit angst voor gehoest en gekuch.

“Altoids zijn verpakt in ouderwetse metalen doosjes, waarmee je kunt rammelen. Het papier knispert gezellig als je er één uit de doos pakt. En de pepermuntjes zien er ruw, oneffen uit, alsof ze ambachtelijk zijn gemaakt. Dat is geen toeval. De fabrikant wil dat je denkt dat het een ‘ouderwets’ goed product is. Een product is altijd meer dan gewoon het product.”

Producten moeten zo ontworpen zijn dat mensen ze gemakkelijk kunnen begrijpen en gebruiken, was een belangrijke boodschap in uw boeken. Maar in uw nieuwe boek ‘Emotional design: why we love or hate everyday things‘ komt u tot de conclusie dat de ‘wow-factor’ nog belangrijker is. Mensen moeten plezier beleven aan het ontwerp van een product.

“Producten ontwerpen die aantrekkelijk ogen is nog relatief eenvoudig. Producten ontwerpen die gebruikersvriendelijk zijn is al lastiger. En producten ontwerpen die beide eigenschappen in zich verenigen is helemaal moeilijk. Maar een product als de Ipod bewijst dat het toch mogelijk is. Het is belangrijk om aan het begin van het ontwerpproces de vraag te stellen: hoe maken we het product aantrekkelijk?”

Hoe verklaart u het enthousiasme in de zaal? Een student riep zelfs: u zou moeten bellen met Philips, die lopen tien jaar achter als het gaat om design!

“Dankzij nieuwe inzichten in de neurologie en cognitieve psychologie kunnen ingenieurs eindelijk iets met emoties. Dat is stimulerend, niet alleen voor de studenten, maar ook voor de onderzoekers.”

Kun je met een aantrekkelijk, zinnenprikkelend design de consument voor de gek houden, laten denken dat het product veel beter en gebruikersvriendelijker is dan het in feite is?

“Als een product niet deugt, kun je dat nooit lang verborgen houden. Dan haken consumenten die af gingen op een oppervlakkige indruk onvermijdelijk af.”

Sommige ontwerpers willen de gebruiker ook een heel klein beetje ontregelen, irriteren zelfs, om het spannend te houden.

“Dat kan effectief zijn. Ik heb niet voor niets de beroemde sinaasappelpers van Starck op de voorkant van mijn nieuwe boek gezet. Het spinachtige ontwerp roept zeer uiteenlopende reacties op, maar het trek wel de aandacht.

Maar bij producten die voortdurend gebruikt worden is het een ander verhaal. Neem ringtones. Ik heb de mijne eraf gegooid, omdat ik steeds de neiging had het hele muziekje te beluisteren. Zeer irritant voor mijn omgeving.”

Don Norman (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Don Norman (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)