‘Een nieuw vakgebied opzetten’

Vandaag, donderdag 16 september, vindt de feestelijke opening plaats van de nieuwe TNW-afdeling bio-nanoscience. Mede-initiatiefnemer en afdelingsvoorzitter is prof.dr. Cees Dekker.

Is het een bijzondere dag voor u?
“Een heel belangrijke dag om verschillende redenen. Het markeert voor onszelf een feestelijke gebeurtenis omdat we gaan uitbreiden. We gaan met nieuwe mensen een nieuw vakgebied opzetten. Dat is belangrijk voor de TU Delft.”

Waarom ook voor de TU?
“Omdat biologie een ingenieurswetenschap wordt. Millennia lang, zo lang als de mens bestaat, is de natuur een gegeven. We komen nu in een stadium dat we, op het meest fundamentele niveau van de moleculen, de principes van de natuur gaan begrijpen en die kunnen benutten. Dat betekent dat de mens als een soort ingenieur aan de gang gaat in de biologie. Andere technische universiteiten als Caltech of MIT hebben al departments of biology die nieuwe initiatieven ontplooien in de richting van synthetische biologie. Met dat verhaal van deze nieuwe ontwikkeling zijn Nynke Dekker (hoogleraar biofysica, red.) en ik drie jaar geleden naar het college gegaan. Ons pleidooi vond daar gehoor. Het college heeft toen geld ter beschikking gesteld, tien miljoen voor tien jaar. Daarna zijn we gaan werven, want uiteindelijk gaat het om de mensen die dit moeten gaan vormgeven.”

Wat gebeurt er op het symposium?
“’s Morgen is er een wetenschappelijk symposium met Stefan Hell, wereldexpert op het gebied van superresolutie waarmee microscopen een tien keer scherper beeld geven. Deze overgang van optische microscopie naar nanoscopie gaat werkelijk een revolutie opleveren. En ook Taekjip Ha komt, een van de meest briljante biofysici uit de Verenigde Staten. Die lezingen geven een beknopt beeld van het onderzoek dat we willen doen.”

Vorige week hoorden we van de nieuwe decaan Tim van der Hagen dat Technische Natuurwetenschappen 4,2 miljoen euro moet bezuinigen. Ondertussen groeit deze afdeling. Hoe kan dat?
“Het college heeft destijds toegezegd bionanoscience van de grond te tillen en TNW heeft daar van harte mee ingestemd. Maar daarna heeft de financiële toewijzing aan de faculteit zich sterk negatief ontwikkeld met vijftien miljoen euro minder eerste geldstroom in drie jaar tijd.”

Hoe redden jullie als bionanoscience het nog?
“In de eerste plaats door het enthousiasme van de wetenschappers. Financieel is het besluit van het college voor die een miljoen euro per jaar de basis. Daarnaast hebben we gelden uit het 3TU Centre of Excellence Bionanoapplicaties en we hebben de Kavli Foundation benaderd met het voorstel om de quantum nanofysica activiteiten uit te breiden naar de nanobiologie, en dat vonden ze een pracht idee.”

Drie weken geleden lag de wagen nog in de kreukels nadat hij tijdens een proefrit van de weg was geraakt. Maar het team was gisteren (25 oktober) van de partij toen in Darwin het startschot klonk voor de drieduizend kilometer lange race voor zonnewagens door de Australische woestijn.

Het Delftse team heeft de tweejaarlijkse race, waar tientallen teams van universiteiten uit de hele wereld aan meedoen, de afgelopen vier keer gewonnen. Echt blij zijn ze dan ook niet met hun huidige positie. Ze staan nu derde in het klassement en hebben naar eigen zeggen een achterstand van een uur op de ‘verrassende’ koploper Tokai University uit Japan.

Reden voor deze slechte eerste dag is dat Nuna 5 vlak na de start tien minuten stil stond vanwege problemen met de apparatuur die ervoor moet zorgen dat de optimale energie uit het zonnepaneel gehaald kan worden.

Het Umicore Solar Team uit Leuven had gisteren helemaal pech. De geduchte tegenstander van Nuna 5 knalde tegen een boom op en is total loss. De coureur bleef ongedeerd. Waarschijnlijk waren de Belgen slachtoffer van harde zijwind.

Ook Nuna 5 ondervond hinder van zijwind en zelfs mini tornado’s, zo schrijven de Delftenaren op hun website.