Een kunstzinnige peepshow

Kunst kijken terwijl het buiten al lang donker is, met een wijntje in je hand en een vette dj op de achtergrond. Het blijft een mooi concept, de Museumnacht Delft. Maar het kan nog mooier: want deze keer mag je ongegeneerd bij huizen naar binnen gluren.

Mooi hoe sommige dingen gewoon op je pad komen. Industrieel ontwerper Puck Siemerink, in juni afgestudeerd aan de TU, wandelde nietsvermoedend door de stad toen ze een affiche zag hangen. Museumnacht Delft, een initiatief van Galerie de Kunstkop-eigenaar René Jacobs, zocht voor zijn tweede editie creatievelingen die een kunstroute wilden ontwerpen. “O leuk, dacht ik, ik heb toch niet zoveel te doen”, lacht Siemerink. Nou ja, behalve haar werk als freelance industrieel ontwerper dan, maar daar paste een project als dit wel heel mooi tussen. En: ze won. Haar route ‘Kunst Gluren’ loopt door de Breestraat, Koornmarkt, Hippolytusbuurt en de Oude Delft, langs een paar van de mooiste en meest statige huizen die in Delft te vinden zijn. én waar vaak prachtige kunst aan de muren hangt of op sokkels staat. Zonde om verstopt te houden voor de rest van Delft, dacht Siemerink, zeker tijdens een evenement als Museumnacht. Dus wandelde ze de laatste weken langs talloze huizen om schaamteloos naar binnen te gluren op zoek naar kunst. “Vervolgens heb ik gewoon aangebeld om te vragen of mensen mee wilden doen aan mijn project”, vertelt ze. “Mensen reageerden ontzettend enthousiast, lieten me soms zelfs ook nog andere kunstwerken in hun huis zien, op bovenverdiepingen bijvoorbeeld. Alleen één man vond het maar niks; hij was bang dat het legitiem naar binnen gluren in zijn huis inbrekers zou kunnen lokken. Onzin natuurlijk, ik had zijn kunstwerk toch ook al gespot zonder dat het Museumnacht was?”

Siemerink heeft een ludieke draai gegeven aan dat gluren: “Ik bedek de ramen van de deelnemende huizen, en laat alleen een gaatje open waardoor het publiek precies op het kunstwerk kijkt.” Dat kunnen behalve schilderijen en sculpturen, ook bijzondere vazen of kitscherige kroonluchters zijn. En het begrip kunst neemt ze ruim. “Zo staat er aan de Oude Delft een studentenhuis waar schilderijen aan de muur hangen die één van de studenten zelf heeft gemaakt. Dat is toch hartstikke leuk om aan de rest van de inwoners van Delft te laten zien?”

Dat is ook precies de reden dat haar kunstroute won, denkt ze. “Ik betrek de hele stad bij mijn project. Ik moet mensen mobiliseren om hun kunst te tonen, en laat de overige mensen ernaar kijken.” Overigens hangt ze bij een uitzendbureau op haar route zelf nog wat moois op, “gewoon omdat het zo’n mooie etalage is”. Die etalages spelen een grotere rol tijdens de Museumnacht, bij het onderdeel ‘Tussenruimte’. Daarin toveren kunstenaars leegstaande winkelruimtes om tot tijdelijke ‘pop-up galeries’.

Persoonlijke favoriet van Siemerink tijdens de Museumnacht is de opening. “Die is echt waanzinnig, met videokunst die het Rotterdamse collectief Sober projecteert op reusachtige houten beelden op het Heilige Geestkerkhof.”

En natuurlijk is er nog veel meer te doen, alle musea en galeries in het centrum openen immers hun deuren. Het Legermuseum geeft weer een waanzinnige vuurshow, deze keer onder het thema ‘Twilight Zone’. Ook de horeca doet mee. In club Ciccionina kun je experimenteren met de klankinstallaties van Arne van den Berg, gemaakt van elastiekjes, pingpongballetjes en elektromotoren. Ook bespelen robots er instrumenten. En jij? Eet ondertussen lekker een cakeje, want daar heeft Curious Jane, aanwezig in het café van de club, dan weer een kunst van gemaakt.

Puck Siemerink zoekt nog deelnemers voor haar kunstroute, óók studenten. Heb jij iets moois in huis dat je voor één avond met de rest van Delft wilt delen? Mail naar info@museumnachtdelft.nl

Museumnacht Delft, op vrijdag 28 oktober van 20.00 tot 1.00 uur. Passe-partout: € 8,- in de voorverkoop, € 10,- op de avond zelf. www.museumnachtdelft.nl

Ter vergelijking: de grootste Nederlandse onderzoeksbeurs is de Spinozapremie van 2,5 miljoen euro. Die is even hoog als een zogeheten advanced grant van de Europese onderzoeksraad ERC, hoewel die in sommige gevallen nog kan oplopen tot 3,5 miljoen euro.

Calamiteiten
Sloot gaat een onderzoek opzetten naar urgent computing, oftewel software voor calamiteiten. Tijdens een overstroming, pandemie of terroristische aanval kunnen computers van pas komen bij het verzamelen en analyseren van informatie.

De Russische overheid kende voor het eerst zulke subsidies toe aan internationaal gerenommeerde wetenschappers. Ze zijn bedoeld voor een periode van drie jaar, met een mogelijke verlenging van twee jaar.