Eén KNAW-fellowship voor Delft

Sa%a Kenjere%, werkt aan de TU Delft.

De onderzoekers krijgen geld uit het zogeheten ‘programma academie-onderzoekers’ van de KNAW. Dat is vijftien jaar geleden opgezet om te voorkomen dat talentvolle onderzoekers geen vaste baan aan de universiteit kunnen krijgen en daarom voor de wetenschap verloren gaan.

Kenjere% werkt sinds 1995 als postdoc in Delft bij de sectie Theoretische Natuurkunde. Met het KNAW-budget vervolgt de wetenschapper uit Bosnië-Herzegovina zijn onderzoek naar simulaties van turbulente stroming. Hij zal ook een paar maanden een buitenlandse universiteit bezoeken. De aanstelling als academie-onderzoeker is voor drie jaar, met een mogelijke verlenging van twee jaar. De bedoeling is dat er daarna een vaste aanstelling uitrolt.

De KNAW koos de 37 nieuwe postdocs uit negentig aanvragen. De technische universiteiten scoorden laag. Universiteit Twente kreeg twee onderzoekers, Eindhoven één. Topper is Leiden met zes goedgekeurde aanvragen. Vrouwen hadden dit jaar minder succes dan mannen. Van de aanvragers was 27 procent vrouw, van de gehonoreerden 22 procent.

Het programma heeft waarschijnlijk zijn langste tijd gehad. De KNAW vindt dat het overlapt met de Vernieuwingsimpuls van minister Hermans. Ook dat is een fonds waaruit jonge onderzoekers geld kunnen krijgen.

.aut Hanne Obbink, HOP

37 Jonge onderzoekers kunnen volgend jaar aan het werk met geld van de academie van wetenschappen KNAW. Eén hiervan, natuurkundige dr. Sa%a Kenjere%, werkt aan de TU Delft.

.aut Hanne Obbink, HOP